Comai

Peters rätt till rätt hjälpmedel

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 22:19 CEST

Peter Josefsson har levt ett aktivt liv med högt tempo och många egna projekt, varav ett var den populära krogen Tvillingarnas i Stockholm som han drev tillsammans med sin bror. För två år sedan förändrades dock hans liv för alltid. En tänd grill i en båt ledde till att hans tvillingbror Stefan omkom och att han själv var en hårsmån ifrån att mista livet. De svåra omständigheterna kring olyckan fick konsekvenser, Peter hade ådragit sig en obotlig hjärnskada. Efter att både ha gått igenom sorgearbetet efter brodern och en lång krävande rehabilitering har han nu återhämtat sig fysiskt, men korttidsminnet är och förblir kraftigt nedsatt.

– Vardagen ser ju helt annorlunda ut nu, säger Peter hemma i sitt vardagsrum i Bromma. Han skyndar sig att ge några exempel:

– För ett tag sedan skulle jag göra ett ärende och tog bilen, men när jag var klar hade jag ingen som helst aning om var jag ställt den, jag hade ju bilnyckeln så jag förstod att jag kommit i bil, men allt annat var borta. Och detta gäller ju allt, jag minns vem som vann matchen som sonen var med i, vem det var som ringde och lämnade ett meddelande, vad jag gjorde för en timma sedan, vad jag ska göra ikväll.

För att få hjälp med sin nya situation fick Peter prova olika minneshjälpmedel från Hjälpmedelscentralen, men han hittade inget som han tyckte helt motsvarade hans behov. Men så tipsade hans arbetsterapeut om mjukvaruverktyget Memo Comai.

– Det kändes rätt med en gång. I och med att det finns i telefonen vet jag att jag alltid har det med mig, jag behöver inga extra prylar. Det är också väldigt lätt att använda, vilket är bra eftersom jag har svårt för teknik sedan olyckan.

Numera är Memo en självklar del av Peters liv, han skriver in vad han ska göra och får sedan påminnelser i god tid så att han hinner avsluta det han håller på med och påbörja det som står i tur på listan. Han kan också koppla in en funktion som gör att hans fru kan få kvittenser på att han gjort det som finns i kalendern.

– Verktyget är helt avgörande för mig, det är som en pacemaker för hjärtsjuka eller en rullstol för rörelsehindrade, konstaterar Peter och lägger till:

– Även friska personer har så mycket att hålla reda på nuförtiden att det här borde vara ett jättebra hjälpmedel även för dem.

När man träffar Peter är det lätt att glömma bort att han faktiskt har en funktionsnedsättning, han upprepar sig inte nämnvärt och när det gäller allt som hänt i det förgångna är han mycket precis, långtidsminnet fungerar som det ska. Peter berättar att han hela tiden jobbar med nya strategier för att förbättra sin vardag, små knep och minnestricks för ökad livskvalitet. Men hans problem gör sig hela tiden påmint, både i stort och smått.

– Bara en sån sak som att se en film är ju omöjligt, när jag tittat en stund vet jag inte hur den började eller vem som är vem, och sedan kommer jag inte ihåg om jag sett den eller inte, säger han.

Under samtalet visar Peter också exempel från sin almanacka, sådant som ska hända senare under dagen. Efter en stund när han får frågor om kvällsaktiviteterna är de redan bortglömda.

Då ler han och menar att det är ett bra exempel på vikten av bra hjälpmedel.

– Livet hade sett helt annorlunda ut utan Memo, det är ingen tvekan om den saken, avslutar han och lutar sig tillbaka i soffan.

Comai AB utvecklar och erbjuder mobiltelefonibaserade hjälpmedel och verktyg.Comai kommer – med korta ledtider mellan behov, lösning och produkt, med lång erfarenhet av kundgruppens problemställningar, med ledning av de senaste forskningsrönen och med en innovativ användarvärdig produktplattform – att fortsätta sätta människan i fokus. Comais hjälpmedel ger svaga grupper extra stöd för att uppnå trygghet och oberoende utan att peka ut dem som annorlunda.

Mobilen som verktyg är normaliserande och skänker användaren frihet, och att erbjuda den friheten är just vad Comai handlar om.