MDT

Petter & Tom / Scentrifug
Urpremiär 18 november kl 20.00
Visas även 19, 20, 21 november

The nearest nearness är första delen av en tänkt trilogi där konstnärsduon Petter Jacobsson och Thomas Caley utforskar den utopiska drömmen – en overklig plats, inte förverkligad.

-I vår längtan efter att kunna förutse, ifrågasätter och projicerar vi de oändliga möjligheterna av "tänk om". Från gårdagens romantik till dagens showmanitc - vad är egentligen våra förväntningar på framtiden? - säger duon.

I en mix av koreografi, videokonst och sci-fi-inspirerad scenografi ger sig Petter och Tom ut på en resa i framtidens tassemarker på jakt efter the nearest nearness. Scenen bygger de in till ett svart rymdskepp och låter det prydas av en gnistrande satellit.

" Utopian Consciousness wants to look far into the distance, but ultimately only in order to penetrate the darkness so near it, of the just lived moment, in which everything that is both drives and is hidden from itself. In other words, we need the most powerful telescope, that of polished utopian consciousness, in order to penetrate precisely the nearest nearness. " -Ernst Bloch, The principle of hope

Petter Jacobsson och Thomas Caley startade tillsammans dansproduktions bolaget Scentrifug 2005. De har gjort ett flertal produktioner som turnerat nationellt och internationellt till bl.a The Southbank Centre i London, Hebbel Teatern i Berlin, Italien, Frankrike och Japan. De gör sin egen videokonst till sina dansstycken som har visats internationellt på ett flertal festivaler från Tokyo till Los Angeles. 2002 belönades de med Guldmasken för Bästa koreografi till musikalen Chess.

Thomas har en fil.kand från Purchase College och var dansare i Merce Cunningham Company i sju år och satt upp ett flertal av Cunninghams koreografier. Han har också arbetat som koreografiassistent till bl.a Mathilde Monnier . Tom har nyligen arbetat med Boris Charmatz och föreställningen 50 ans de danse som spelat i Paris, Berlin, Amsterdam och Wien.

Petter är från början utbildad klassisk dansare på Kungliga teaterns balettelevskola och Vaganova Akademien i St. Petersburg. Han var premiärdansör i London på Sadlers Wells Royal Ballet i tio år innan han flyttade till New York där han fortsatte sin karriär med nutida dans. Han arbetade med bl.a Twyla Tharp , Irene Hultman och Merce Cunningham Repertory understudy group och studerade för Barbara Mahler och Susan Klein . Han gjorde koreografin till operan Staden för kulturhuvudstads året – 98 och mellan 1999-2002 var han konstnärlig ledare för Kungliga Baletten . Petter har också arbetat med Deborah Hay och solot Market som visades på Dansens Hus 2010.