Sirius IT

PharmaSolutions levererar IT-stöd för apoteksverksamhet till Apotek Hjärtat

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2009 09:08 CET

Apotek Hjärtat väljer PharmaSolutions IT-lösning PharmaSuite för sina nyligen köpta apotek. Apotek Hjärtat blir den största fristående svenska apotekskedjan med över 200 apotek över hela landet. Efter årsskiftet beräknar apotekskedjan att kunna ta emot sina första kunder.

PharmaSuite är en komplett butiksdatalösning med tillhörande receptexpeditionsmodul. Lösningen bygger på Vismas befintliga butiksdatasystem Visma Retail Suite  och är speciellt framtagen för aktörerna på den omreglerade apoteksmarknaden, där kraven är stora såväl på säkerhet som på anpassningsbarhet.

- Vi ser fram emot att jobba tillsammans med Apotek Hjärtat som är en stor ny aktör  på den nya apoteksmarknaden. Leveransen kommer att innehålla fler element utöver kassa- och butiksdatasystem. PharmaSolutions kommer att arbeta mycket tätt tillsammans med Apotek Hjärtat för att förse dem med allt det stöd en nystartad aktör behöver inom IT, säger Henrik Larsson, VD för PharmaSolutions.

Bolaget PharmaSolutions har bildats av Visma och Sirius IT för att möta behovet av IT-stöd hos aktörerna på den omreglerade apoteksmarknaden. PharmaSolutions modul för expediering av recept är framtagen tillsammans med farmacevter och grundar sig i krav och regler på dagens befintliga receptexpeditionsprocesser.

Lösningen PharmaSuite baseras på grundplattformen Visma Retail Suite  och komponenter ur Sirius IT:s produktportfölj. PharmaSuite är modul- och komponentbaserad enligt SOA. Varje kund kan välja moduler och därigenom applicera PharmaSuite i befintlig miljö.

PharmaSuite hanterar alla förändringar i de tjänster som levereras av Apotekens Service AB samt möter myndigheternas krav och regler.

Sirius IT har en gedigen erfarenhet inom apoteksbranschen samt inom systemutveckling, integration och systemförvaltning.  Visma Retail har spjutspetskompetens inom retail och butiks-data.

För ytterligare information kontakta gärna:
Henrik Larsson, VD Pharma Solutions, 073 057 02 22, henrik.larsson@pharmasolutions.se

Om PharmaSolutions
PharmaSolutions – Visma ITSirius Pharma Solutions AB – samägs av Visma  som med sin retaildivision är Nordens ledande leverantör  av butiksdatalösningar till detaljhandeln, och Svenska ITSirius AB, Sirius IT, som är ett nordiskt IT-företag som utvecklar verksamhetskritiska, kundanpassade lösningar till offentlig sektor samt utvalda delar av privat sektor.
PharmaSolutions fokuserar på att erbjuda nya och gamla apoteksaktörer en stabil partner med gediget kunnande och verksamhetskompetens inom apotek och retail.

Läs mer om PharmaSolutions på www.pharmasolutions.se
Läs mer om Sirius IT på www.siriusit.se och om Visma Retail på www.vismaretail.se

Sirius IT är en ledande leverantör av IT-lösningar inom e-tjänster, självservice- och handläggningsprocesser för kunder inom offentlig sektor och valda delar av näringslivet så att dessa kan förbättra tillgängligheten och servicen samt effektivisera sin verksamhet. Sirius IT i Norden har 400 medarbetare, varav 150 i Sverige. Bland kunderna finns SLL, Coop, Apoteket, Stockholms stad, Vetenskapsrådet och Åhléns. Läs mer på www.siriusit.se