Phosworks Digital Ideas

Phosworks förvärvar digital kommunikationsbyrå - satsar på att bli bäst på Life Science i Europa

Press Release   •   Sep 05, 2014 11:37 CEST

Phosworks Digital Ideas förvärvar den digitala kommunikationsbyrån Oddville som genom ett uttalat fokus inom Life Science vunnit framgångar nationellt och internationellt. Phosworks är ett av Sveriges ledande digitala produktionsbolag och verkar inom ett flertal områden varav Life Science är ett. Bolaget har kontor i Stockholm, Los Angeles och Uppsala. Genom förvärvet av Oddville är fokus att bli en stark digital partner inom Life Science genom företagens gemensamma erfarenhet, branschkunskap och kundbas.

"Vi märker av en kraftig ökning av förfrågningar från våra internationella kunder, särskilt inom Life Science. Det man söker är en partner som tar ett digitalt helhetsgrepp, från strategi och koncept till förverkligande och uppföljning. Med sammanslagningen har vi nu möjlighet att på allvar möta den efterfrågan. Naturligtvis utan att tappa fokus inom våra andra affärsområden.", säger Ola Diös, VD för Phosworks Digital Ideas.

Förvärvet av Oddville innebär att all personal övergår till Phosworks verksamhet. Genom detta får Phosworks nu en ännu större möjlighet att arbeta med digitala strategier och deras implementation för Life Science, med inriktning mot Pharma och Biotech.

Oddville har under åren framgångsrikt vunnit kunder i såväl Europa som USA och Kina tack vare idéstark personal med mer än 15 års erfarenhet av digital kommunikation inom Life Science. Bland kunderna märks bland annat Thermo Fisher och Galderma, men också industrikunder som TetraPak och SKB.

”Tack vare samgåendet får vi fler duktiga kollegor och större möjligheter att bearbeta en internationell marknad. Vårt uppsatta mål - att bli bäst på Life Science i Europa genom att skapa revolutionerande digital kommunikation som dramatiskt förbättrar våra kunders affär - är inom räckhåll, säger Pelle Eriksson, VD för Oddville".

Ola Diös kommer att fortsätta verka som VD för Phosworks. Pelle Eriksson, tidigare VD på Oddville kommer att fokusera på utvecklingen av affärsområdet Life Science.

Phosworks startade 1994 och är idag ett av Sveriges ledande digitala produktionsbolag med kontor i Stockholm, Los Angeles och Uppsala. Phosworks har idag 40 heltidsanställda konsulter som skapar strategier, koncept och producerar allt inom digital kommunikation samt film och TV. Kunderna är bl.a. Svenska kyrkan, Electronic Arts, SVT, FUB, ATG, Destination Uppsala, Q-Med, GE Healthcare, KRAV, Uppsala Universitet, Sveriges Lantbruksuniversitet, Budweiser, Trailerpark L.A. m fl. Phosworks har av tidningen Dagens Industri blivit utsedd till ”Gasell 2009” och ”Gasell 2010”. Phosworks har även blivit utsett till ”Superföretag” av Veckans Affärer. Under åren har Phosworks vunnit priser som FWA, Svenska TV-priset Kristallen, Gold Camera i U.S. Film festival, Telly Awards. IDG Internetworld Topp100.

Läs mer om Phosworks

Läs mer om Oddville