Nigabs pressrum

Picknickkorgen som innehåller årets sommardrink

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 11:28 CEST

Tullamore DEW och Le Rouge lanserar Take Out DEW, sommarpicknick för avhämtning i centrala Stockholm.

Tullamore DEW och Brasserie Le Rouge har tillsammans komponerat Take Out DEW, en picknick med sommarmat och tillhörande drinkar. Picknicken finns att hämta på Le Rouge från och med 23 maj. Drinkarna är inspirerade av svenska sommarsmaker och finns även att beställa i baren på Le Rouge.

Runt om Le Rouge i centrala Stockholm finns gott om vackra platser, något både de och Tullamore DEW vill ta tillvara på när de nu lanserar en Stockholms-picknick för avhämtning. Köksmästare Marco Baudone och barchef Jonas Hansson har tillsammans komponerat sommarmat och matchande drinkar.

- Vi vill erbjuda Stockholmarna en picknick mitt i staden. Tanken är att de ska kunna hämta
upp en färdigkomponerad picknick med somrig plockmat och drinktillbehör för att
sedan själva tillföra whiskey. Jag och Jonas jobbar väldigt nära varandra och har strävat
efter att ge både mat och dryck en somrig känsla samtidigt som de kompletterar
varandras smaker, säger Marco Baudone, köksmästare och delägare av Le Rouge.

Barchef Jonas Hansson har inspirerats av klassiska svenska sommarsmaker så som hallon, fläder och vinbär och låtit dem möta den lena irländska whiskeyn Tullamore DEW när han komponerat tre läskande sommardrinkar.

- För mig är svensk sommar solmogna bär och fruktträd vilket har varit min utgångspunkt när jag skapat drinkarna. Den klassiska sommarkänslan i hallon som får möta ett sting av lakrits utgör basen i drinken Salty Berry DEW, min personliga favorit. Det har även varit viktigt att alla drinkarna ser lika goda ut som de är, man smakar lika mycket med ögonen, säger Jonas Hansson.
Den irländska whiskeyn Tullamore DEW är en trippeldestillerad trippelblend. Det har resulterat i en rund och len whiskey med inslag av fruktiga toner som till skillnad från många andra whiskey-sorter lämpar sig väl som bas för fräscha och fruktiga drinkar. De drinkar Jonas Hansson komponerat är alla enkla att blanda hemma.

Drinkarna Salty Berry DEW, Elder Orange DEW och Currant Citrus DEW kan beställas hos Le Rouge Bar från maj 2014.
Fakta om picknicken – Take Out DEW
Finns för upphämtning hos Le Rouge Bar i Gamla Stan, torsdag – lördag från och med 23 maj. Bokas dagen innan upphämtning före klockan 14 på tele: 08 – 505 244 600
Pris: 295 kr för picknick till två personer.
Innehåll: Baguette med gårdskyckling, tomat- och bönsalsa, saltrostade mandlar, marinerade oliver och en uppfriskande melon- och myntasallad samt basen till Salty Berry DEW. Det enda som behöver tillsättas är Tullamore DEW.

Drinkrecepten:

Salty Berry DEW
Hallon är mångas favorit bland svenska sommarsmaker som Jonas Hansson här kompletterat med lakrits, en klassisk smakkombination som många känner igen ifrån godis. Tydlig smak av sommar samtidigt som den både är nyskapande och enkel att göra hemma.

5 cl Tullamore DEW
3 cl färskpressad juice från citron
3 cl hallonlag
Stjärnanis
Soda

Hallonlag:
3 del vanligt socker
1,5 dl vatten
En näve hallon (frysta fungerar alldeles utmärkt)

Värm socker och vatten i kastrull på låg värme tills sockret är upplöst. Tillsätt hallonen och fortsätt värm tills en massa uppstår. Sila upp i en butelj och ställ i kylskåpet för att svalna.

Gör såhär: Mixa Tullamore DEW, citron, hallonlag och stjärnanis i en shaker. Skaka tillsammans med is och sila därefter upp det i ett highballglas. Tillsätt is och toppa upp med soda. Spraya absint på toppen som en sista touch av anis. Garnera gärna med en lakritspipa.

Elder Orange DEW
Fläderblommor i kombination med den klassiska Aperol-smaken lyfter de fruktiga tonerna hos Tullamore DEW.
4 cl Tullamore DEW
1 cl Flädersaft
1,5 cl Aperol
Gör såhär: Blanda alla ingredienser i ett whiskeyglas. Tillsätt därefter is och rör runt. Garnera med citronzest.

Currant Citrus DEW
Syrliga vinbär blir ett fint komplement till den lena smaken hos Tullamore DEW och honungen. En skvätt apelsinbitter tillför kryddighet. Läskande och enkel att blanda hemma.

4,5 cl Tullamore DEW
1 kvist röda vinbär
2,5 cl färskpressad citronjuice
2 cl honungsmix (70 procent akaciahonung blandat med 30 procent hett vatten)
2 stänk apelsinbitter
Garnering: 1 citronzest

Gör så här: Mosa och blanda samman bär med honungsmix. Häll bär- och honungsblandningen i en shaker tillsammans med resten av ingredienserna och skaka. Häll drinken genom en sil i ett glas med mycket is. Garnera med en vinbärskvist och citronzest.

För mer information kontakta: Alma Johanson, Edelman PR alma.johanson@edelman.com 0707 324 161

Om Tullamore DEW
Tullamore DEW är Sveriges mest sålda irländska whiskey och den näst största i sin kategori i världen. Tullamore DEW grundades 1893 av Daniel E Williams och är originalwhiskeyn i Irish Coffee. Tullamore DEW ägs av William Grant & Sons, en oberoende familjeägd destillatör grundat av William Grant 1887. Idag drivs företaget av den femte generationen Grant och destillerar några av världens ledande spritsorter t.ex. Glenfiddich®,

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 30 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.