Vinovativa

Piemontes superstjärna Aldo Conterno väljer Vinovativa

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 09:28 CET

Piemonteproducenten Aldo Conterno, som utan tvekan tillhör Italiens absolut främsta producenter, har valt Vinovativa som ny importör i Sverige. Aldo Conterno, ofta kallad "the King of Barolo", har gjort sig ett världsrykte genom att konsekvent vägra att kompromissa med kvaliteten och aldrig lansera viner som inte håller måttet.
- När vi blev tillfrågade om att få representera Aldo Conterno i Sverige tackade vi förstås ja på stående fot. Inte minst för att de sänkt skördeuttagen dramatiskt för att höja kvalitetsnivån ytterligare. Det ska bli enormt spännande att få visa upp resultatet inom kort när Franco Conterno kommer till Sverige med sin Barolokvartett från 2006, säger Jörgen Lindström, Vinovativas inköpschef.

Historien om Aldo Conterno tar sin början 1961 då Giovanni och Aldo Conterno gemensamt tog över efter pappa Giacomo, som i sin tur hade etablerat firman som en av Piemontes främsta. Eftersom Aldo hade tillbringat några år i USA och där fått smak för entreprenörsyrket så lockade en egen vingård. 1969 köpte han vingården Il Favot och grundade Poderi Aldo Conterno. Firman drivs idag av Aldos tre söner Stefano, Giacomo och Franco.

Vinstilen blandar tradition med innovation på bästa sätt. Barolovinerna lagras i slavonska botti medan de andra vinerna vilar i franska ekfat. Oavsett vilket så är vinerna beundransvärt rena tack vare vinifikation i rostfria ståltankar under maniskt kontrollerade former.

För att ytterligare stärka sin position som en av Italiens bästa producenter inleddes ett kvalitetsförbättrande arbete i vingårdarna redan 1999 och sedan skörden 2001 har skördeuttagen därför reducerats rejält. Från 2005 gör bröderna Conterno dessutom en extra gallring av frukten vilket betyder att den totala produktionen numera nästan har halverats men att kvaliteten aldrig varit bättre.

Idag produceras tio olika viner varav fem stycken är Barolo från tre högklassiga vingårdar belägna i Bussia (Monforte d'Alba). Barolovinerna från de böljande vingårdarna med perfekt solexponering är anledningen till firmans ikonstatus världen över.

- Varje gång jag själv öppnar en flaska från Aldo Conterno så klappar hjärtat litet snabbare och jag tror många kunder känner likadant, avslutar Jörgen Lindström.

Vinovativa erbjuder ett av Sveriges främsta utbud av individuella och karaktärsfulla kvalitetsviner från småskaliga egendomar världen över. Vi riktar oss till dig som tycker att viner skapade av mindre producenter med stor passion för sitt hantverk ger en större upplevelse än massproducerade och industriellt framtagna produkter.

Presskontakt

Du kan alltid vända dig till vår presskontakt för varuprover, frågor och kompletterande information.

Mikael Monteil
Mail: mikael@vinovativa.se