Piab AB

piFLOW®p – tar pulvertransport till nästa nivå

Press Release   •   Oct 08, 2012 10:28 CEST

Piab, en ledande tillverkare av industriell vakuumteknologi, lanserar nu piFLOW®p. Det är den nya Premium-transportören från Piab och som uppfyller de höga kraven från livsmedels- och läkemedelsindustrierna. Med sin beprövade design för robusthet och rengöring, ses Piab vakuumtransportörer som det ledande alternativet för vakuumtransport världen över. Med lanseringen av piFLOW®p tar vi ytterligare ett steg mot flexibiltet, dynamisk dokumentation och ledtid.

Det vakuum som alstras av piFLOW®p produceras på det mest energieffektiva sättet, nämligen genom användning av  COAX® cartridge. COAX® cartridge är mindre, mer effektiva och mer pålitliga än konventionella ejektorer, vilket möjliggör konstruktion av ett flexibelt, modulärt och effektivt vakuumsystem. Ett vakuumsystem baserat på COAX® teknologin kan ge dina kunder tre gånger mer vakuumflöde än konventionella system, samtidigt som energiförbrukningen minskar. Genom att använda COAX® ger det möjlighet att omgående uppgradera pumpkapaciteten.

piFLOW®p-familjen har en pump monterad på sidan för att göra transportören mer kompakt och med lägre bygghöjd. För att ytterligare förbättra transportören är både ljuddämpare och centralt utblås integrerade i pumpen för att skapa bättre arbetsmiljö. För användaren är det en klar fördel att enkelt kunna ta bort pumpen för service och underhåll.

“Den nya piFLOW®p-designen gör det möjligt att skräddarsy din transportör och på samma gång få tillgång till tekniska data, ritningar och CAD-filer på www.piab.com. Detta gör integrationsarbetet mycket enklare eftersom du kan ändra dina parametrar för konfigurationen på nätet och se om transportören passar din applikation, i stället för att vänta veckor på en ny ritning från leverantören. Vårt mål är att minska på projektledtiden för våra kunder utan att kompromissa med flexibiliteten”, säger Josef Ramslöv, Vice President Material Handling Division.

Piab har även tagit med de stora fördelarna från tidigare Piab-transportörer till den nya familjen, till exempel möjligheten att hantera ett stort antal av produkter från bryggbildande till fririnnande pulver; flexibilteten att öka satsvolymen utan att behöva köpa en helt ny transportör; den enkla designen som underlättar vid rengöring mellan olika satser/produkter för att öka drifttiden.

piFLOW®p är tillverkad enligt USDA -och GMP-riktlinjer. Alla material är FDA-godkända och alla konfigurationer kan levereras med ett ATEX-Dammcertifikat.

Inom kort kommer också Piab att öppna upp möjligheten för kunderna att använda sina existerande transportörer och uppgradera sin pumpmodul med denna nya pump. Det ger tillgång till de nya fördelarna.

Den modulära designen av piFLOW®p gör det möjligt att förbättra leveranstiden till cirka tre veckor, allt från vår nya monteringsenhet i Frankfurt, Tyskland.

Piab grundades 1951 och har tagit fram innovativa lösningar som förbättrar energieffektiviteten, produktiviteten och arbetsmiljön hos vakuumanvändare runt om i världen.
Som en tillförlitlig partner till många av världens ledande tillverkare utvecklar och tillverkar Piab en komplett uppsättning av vakuumpumpar, vakuumtillbehör, vakuumtransportörer och sugkoppar för ett stort antal processer inom automatiserad materialhantering och fabriksautomatisering.
Piab använder COAX®, en helt ny dimension inom vakuumtekniken, i många av sina ursprungliga produkter och lösningar. COAX® cartridge är mindre, energieffektivare och tillförlitligare än konventionella ejektorer, och kan integreras direkt i maskinerna. Detta möjliggör konstruktion av ett flexibelt modulärt vakuumsystem.
Piab har en världsomspännande organisation med dotterföretag och distributörer i fler än 50 länder, med huvudkontor i Sverige.