Teater Tamauer

PIGAN - nyskriven musikal om rut-avdraget på Teater Tamauer

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 15:17 CEST

Lina är en ung tjej som flyttar till Göteborg och behöver ett jobb. Hon börjar på ett städföretag som finns tack vare Rut-avdraget. Det är upptakten till en historia om det skattesubventionerade hemarbetets roll i det nya Sverige. Allt fler anser sig behöva hjälp för att få ihop ett allt mer späckat livspussel. Men är det ett steg framåt för jämställdheten att köpa tid för pengar? Och vad händer med samhället när klassklyftorna ökar? Är det okej att köpa mindre bemedlades tjänster till städning, för att man själv ska hinna umgås med sina barn? Eller att slänga in extrasysslor, som att tvingas gå ut med hunden? Och efter alla förnedringar man utstått, är det då okej att hämnas? Texten till föreställningen är baserad på en serie med samma namn av serietecknaren Hanna Petersson. Teater Tamauer låter hennes texter mötas med nyskriven musik och koreografi i en färgstark musikal. Maja Gödicke har komponerat musiken och spelar även live på scenen.

Hanna Petersson är född i Trelleborg. Numera bosatt och verksam som serietecknare, illustratör och pedagog i Göteborg. Utbildad vid serieskolan i Malmö och Högskolan för konst och design i Göteborg. Hon har medverkat i Galago, Bang, Arbetaren och Världens Ende.

Maja Gödicke har skrivit egen musik och uppträtt som soloartist sedan 2008. Hon kan höras på soundtracket till filmerna Apflickorna och Miss Kicki. Hon har bland annat uppträtt tillsammans med Augustifamiljen. Har under våren släppt sin första singel Ligga still på skivbolaget Luxury.

Skådespelare: Helena Gezelius, Jan Ericson och Sara Klingvall.
Musiker: Maja Gödicke
Ursprungstext: Hanna Petersson
Manus: Anders Friberg
Musik och låttexter: Maja Gödicke
Regi: Anders Friberg
Koreografi: Stine Marcinkowski
Scenografi: Beate Persdotter Løken
Kostym och mask: Heidi Saikkonen

Premiär 14 september kl 19 på Hagateatern.Spelas fram till 26 oktober.

För mer information och intervjuer kontakta:

Gustav Åvik
Producent