Pilot Nordic AB

Pilot får KEPA-priset 2010 för miljöpennan B2P

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 11:55 CEST

Branschorganisationen KEPA har tilldelat Pilot Pen 2010 års KEPA-pris, för miljöpennan B2P (Bottle to Pen). Pennan är till allra största delen tillverkad av återvunnen plast från PET-flaskor.

B2P är en miljöpenna på flera sätt: Förutom att den till 89 procent (exkl patron) består av åter­vunnen plast från PET-flaskor kan den också återanvändas genom att bläckpatronerna är utbytbara.

Pennan introducerades för drygt ett år sedan och har sedan dess blivit en stor succé på marknaden. Bara i Sverige har en halv miljon B2P-pennor sålts hittills.

KEPA-juryns motivering lyder bland annat: ”Pilot Pen har genom nytänkande och lyckad lansering av miljöpennan B2P ökat såväl försäljning som företagets miljöprofil. Produkten och dess budskap, och därmed också Pilot Pen, har nått ut till en bred allmänhet genom lyckosam marknadsföring av konceptet miljöpenna.”

B2P-pennan ingår i Pilots ”Begreen”-sortiment med miljöanpassade pennor och den tillverkas av återvunnet material i företagets miljöcertifierade (ISO14001) fabrik i Frankrike.

-o-O-o-

Fotnot: KEPA är den svenska branschorganisationen för företag verksamma inom områdena Kontor, Emballage, Papper och Angränsande produktområden. B2Ppennan kostar ca 30 kr i butik.

För ytterligare information, kontakta:

Kjell Karlsson, vd, 08-544 80 554, kjell.karlsson@pilotpen.se

OM PILOT PEN:

Pilot Pen AB är ett helägt dotterbolag till japanska Pilot Corporation, med huvudkontor i Tokyo, åtta fabriker runt om i världen och representation i 100 länder över hela världen. Företaget har sedan starten 1918 byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik. Produkterna omfattar en mängd penntyper – allt från exklusiva reservoar­pennor till massproducerade kulspets- och märkpennor. Pilot har en uttalad och långsiktig miljöstrategi som bland annat omfattar utvecklingen av Begreen-sortimentet av miljöanpassade pennor. Alla Pilots fabriker är ISO 14001-godkända och Begreen- sortimentet uppfyller ISO 14021-standarden. Produkterna säljs genom kontorsfackhandeln, varuhus, bok- och pappershandeln etc. Mer info finns på www.pilotpen.se