Pilot Nordic AB

Pilot Pen lyfter från pappret – satsar på sociala medier

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2012 10:35 CEST

Pilot – företaget bakom pennsuccéer som t ex Frixion med raderbart bläck – tonar nu ner traditionella annonsmedier till förmån för nätet. Som ett led i satsningen startar Pilot en tävling där det mest kreativa pennklottret kan vinna en resa till New York för två.

Även om papper och penna är starkt knutna till varandra så är det sociala medier som gäller för pennföretaget Pilot framöver. Det är på bl a Facebook och Spotify, populära bloggar med inriktning på design, mode, inredning och pyssel och med banners på magasinsajter som Damernas Värld, Solo, Veckorevyn, Family Living med flera som Pilot nu kommer att marknadsföra sig.

Nätsatsningen inleds bland annat med tävlingen ”Pilot Doodle Challenge”, där användarna kan tävla med sitt pennklotter om en resa för två till New York. (Doodle är det engelska namnet på de krumelurer och mer eller mindre underfundiga små teckningar som kommer till när vi t ex pratar i telefon eller sitter på möten.) Allt man behöver göra att skapa en kreativ teckning eller krumelur, fotografera den med sin mobil och skicka ett MMS med bilden till Pilot.

– Vi vill att alla verkligen släpper loss sin inneboende kreativitet under våren och inte bara tävlar utan också visar upp sina doodles för sina vänner via Facebook. Trots att allt skapas på papper kan resultaten delas i oanad mängd på nätet. Dessutom lockar förhoppningsvis resan för två till New York, säger Kjell Karlsson som är vd på Pilot Nordic AB.

Ett användbart redskap i tävlingen är Pilots mycket framgångsrika bläckpenna Frixion med raderbart bläck. Raderfunktionen har gjort Frixion till en verklig favorit hos alltifrån skolungdomar, studenter till professionella tecknare etc. Sedan introduktionen för tre år sedan har det sålts ett par hundra miljoner exemplar av Frixion-pennan och nyligen lanserades också en ny modell till Frixion-familjen, Frixion Clicker. Bara under 2012 planerar Pilot att tillverka ytterligare 120 miljoner Frixion-pennor för världsmarknaden.

Mer om tävlingen, regler och villkor finns på www.frixionclicker.com.

-o-O-o-

Fler pressreleaser och bilder på pennor finns att hämta på Newsdesk, www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pilotpen

För ytterligare information, kontakta:
Sanna Nilsson, 08-544 80 557, sanna.nilsson@pilotpen.se

OM PILOT PEN:
Pilot Nordic AB är ett helägt dotterbolag till japanska Pilot Corporation, med huvudkontor i Tokyo, åtta fabriker runt om i världen och representation i 100 länder över hela världen. Företaget har sedan starten 1918 byggt sin marknadsposition på att ligga främst inom kvalitet och teknik. Produkterna omfattar en mängd penntyper – allt från exklusiva reservoar­pennor till massproducerade kulspets- och märkpennor. Pilot har en uttalad och långsiktig miljöstrategi som bland annat omfattar utvecklingen av Begreen-sortimentet av miljöanpassade pennor. Alla Pilots fabriker är ISO 14001-godkända och Begreen-sortimentet uppfyller ISO 14021-standarden. Produkterna säljs genom kontorsfackhandeln, varuhus, bok- och pappershandeln etc. Mer info finns på www.pilotpen.se