Folkpartiet

Pilsäter om nye riksbankschefen

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2005 15:00 CEST

- Det är bra med ett enigt val av en stark kandidat, säger Karin Pilsäter ekonomisk-politisk talesman (fp) och ledamot av Riksbanksfullmäktige, med anledning av att Stefan Ingves på tisdagens utsetts till ny riksbankschef.

Stefan Ingves kommer från en befattning som chef för avdelningen för monetära och finansiella system vid IMF, Internationella Valutafonden och var vice riksbankschef 1994-1999.

- Det har ju rests ett och annat frågetecken kring regeringens agerande och debatterande kring penningpolitikens utformning, där ett otal ministrar skuldbelagt riksbanken för sina egna tillkortakommanden när det gäller politiken för jobb och företagande. Därför ställdes ju, berättigat, frågan hur socialdemokraterna skulle agera vid tillsättandet av ny riksbankschef.

- Riksbanksfullmäktige har nu, efter en tämligen kort process, helt enigt kunnat föreslå en ny riksbankschef med gedigen erfarenhet och kompetens på de områden riksbanken ansvarar för, stabilitet för penningvärde och finansiellt system och starkt internationellt nätverk. Detta borgar för att eventuella ambitioner från regeringen att inför valet smita undan sitt eget politiska ansvar, och genom påtryckningar få riksbanken att sänka räntan på ett olämpligt sätt, inte kommer att fungera.

- Huruvida man fortsätter att försöka få Riksbanken att framstå som syndabock när det gäller arbetslösheten vet ingen. I så fall kommer även Stefan Ingves pedagogiska förmågor att prövas, säger Karin Pilsäter (fp).

_______________________________________________

Karin Pilsäter, Riksdagsledamot (fp), 0708 – 788 798, karin.pilsater@riksdagen.se

Niki Westerberg, presschef (fp), 070 - 937 1525

Bild på Karin Pilsäter fri för publicering finns här:

Besök Karin Pilsäters hemsida: