Pilz Skandinavien K/S

Pilz presenterar sitt nya skyddsgrindssystem PSENmlock – en tillförlitlig dörrvakt

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2016 09:31 CEST

Både för små och stora, tunga dörrar, sväng- eller skjutdörrar, huvar eller klaffar – PSENmlock är den pålitliga dörrvakten. Utöver användningsmöjligheterna ger det flexibelt fästa manöverdonet en hög toleransutjämning och bibehållen funktionsduglighet, även om dörrarna ger efter. Dessutom sänks det säkra skyddsgrindsystemets energiförbrukning av den spänningslösa låsningen med en bistabil magnet. Diagnosdata kan läsas av tydligt vid många olika installationspositioner: LED-lampor på tre sidor av huset gör diagnostiken användarvänlig, oavsett installationsituationen.

Oemotståndligt stark
Med hållkraften på 7500 N och den integrerade spärrkraften på 30 N förhindrar det säkra skyddsgrindssystemet att skyddet öppnas oavsiktligt. Därför passar PSENmlock även maskiner med farliga efterlopp, t.ex. roterande knivar, svänghjul eller robotar där säker låsning upp till PL d eller PL e är ett krav. Dessutom förhindrar en integrerad mekanisk återstartspärr att låsningen aktiveras oavsiktligt, något separat tillbehör behövs inte. Återstartspärren gör inte bara driften av maskinen säkrare, även vid underhållsarbete är oavsiktlig återaktivering utesluten.

Säkra först!
Att säkerhetsanordningar öppnas oavsiktligt eller för tidigt är den största säkerhetsrisken för operatörer av maskiner med efterlopp. Därför gäller det framför allt att undvika farliga situationer vid inaktivering av en brytare. Den tvåkanaliga styrningen av låsanordningen säkerställer att all fara är över när grinden öppnas. Även fel som t.ex. kortslutningar identifieras säkert. Därigenom kan det undvikas att grinden öppnas oavsiktligt.

Besök Pilz på Scanautomatic 2016 mässan i Göteborg, 4-6 oktober: Monter B05:32

Önskas ytterligare information är ni välkomna att kontakta:

Patrik Frivold / Mike Milther Uppdal

Pilz Skandinavien K/S, dansk Filial
Energigatan 10 B
434 37 Kungsbacka
E-mail: pilz.se@pilz.dk
Web: www.pilz.se

Pilz Skandinavien är ett dotterbolag till Pilz GmbH & Co., som med mer än 2 000 medarbetare över hela världen är ledande inom säker automationsteknologi. Huvudkontoret i Tyskland och de 32 dotterbolagen som finns på alla kontinenter har försäljning och ger applikationslösningar på plats. Produkterna omfattar kontroll- och övervakningsreläer, säkerhetsreläer, programmerbara styrsystem, säkra buss-system, sensorer, ljusridåer/ljusbommar, mekaniska säkerhetsbrytare, operatörspaneler, textdisplayer och servolösningar.

Utöver komponenter erbjuder Pilz också ett brett urval av konsulttjänster. Dessa omfattar bl.a. rådgivning, utveckling och utbildning. Pilz kan bl.a. hjälpa till med att utforma kursprogram för ett företags medarbetare eller utföra maskinsäkerhets-/riskbedömningar, säkerhetskoncept/-design och CE-märkningar.