Alfatell AB

Pimpa ditt mobilnummer – skaffa ett exklusivt Alfanummer

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2012 10:06 CEST

- Alfatell startar tjänsten Alfanummer.se för privatpersoner

Allt fler företag väljer att skaffa sig varumärkesbyggande telefonnummer baserat på bokstäver. Nu är det privatpersonernas tur. Med nylanserade tjänsten Alfanummer.se kan vem som helst skaffa sig ett personligare nummer. Ta chansen – beställ ditt eget namn eller din favoritfilmkaraktär innan någon annan gör det.

Företag som Plan Sverige, Swedbank, Samsung, Apoteket och PWC har registrerat sina företagsnamn som telefonnummer för att befintliga och potentiella kunder lättare ska komma ihåg vilket nummer de nås på. Nu är det äntligen möjligt för privatpersoner att göra detsamma. På nylanserade webbsidan Alfanummer.se kan du beställa ett namn eller ord som ditt helt unika, personliga mobilnummer.

- Alfanummer.se är alltigenom ett non-profit-projekt från vår sida. Vi har inga direkta kommersiella intressen i webbsidan utan tycker bara att det är en sådan fantastiskt rolig tjänst. Vem vill inte lyfta sin identitet med hjälp av sitt mobilnummer? Dessutom kommer ingen att glömma ditt nummer. Säg att du får numret 073-SUPERMAN. Du kommer definitivt att bli ihågkommen, säger Anders Hamnes, VD på Alfatell

För att registrera ett Alfanummer går du in på Alfanummer.se. Skriv in ditt befintliga nummer för att se om siffrorna redan står för ett namn eller ord av intresse. Får du inte fram någonting som faller dig i smaken, skriv in det namn eller ord som du skulle önska och se om det är ledigt. Sedan är det bara att höra av sig till operatören och beställa.

- Numret kostar lika mycket som ett vanligt mobilabonnemang. Vi har även en handelsportal på sidan där man kan bjuda på upptagna nummer. Vi hoppas att allmänheten ser lika stort nöje i det här som vi gör, säger Anders Hamnes.

Alfanummer – så fungerar det:

För att ringa t.ex. 073-SUPERMAN slår du 073 som vanligt, för att slå "SUPERMAN" trycker du bara en gång på den knapp där bokstaven står. Siffermässigt slår du alltså in 073-78 73 76 (26) - men allt du behöver minnas är 073-SUPERMAN. Numret består av minst sex bokstäver men kan vara hur långt som helst.

Sedan 1997 finns en europeisk standard för fasta och mobila telefoner, där samtliga knappsatser består av bokstäver.

Alfatell förvaltar Alfanummer i Sverige i samarbete med Telia, Telenor och Tele2, samt är som enda aktör i Europa leverantör av ett mätverktyg för inkommande telefon- och webbtrafik med avstamp i målgruppsanalys, respons och beteende, Call Analytics.

Vi hjälper företag att förbättra sin marknadskommunikation och utveckla sin kundservice med avstamp i telefonen som respons- och promoteringskanal.

Läs mer på www.alfatell.se