Rabén & Sjögren

Pippi, Pettson & Mamma Mu flyttar ut på webben.

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 11:23 CET

Upphovsmän och förlag bakom ny webbvärld för svensk barnkultur. Nu flyttar de svenska barnboksfigurerna ut på webben.

Upphovsmän, förlag och produktionsbolag har undertecknat ett gemensamt initiativ som ska ge Pippi, Pettson, Mamma Mu och många fler barnboksklassiker liv även på nätet.

Idégivare och eldsjäl bakom projektet är Linus Feldt, mångårig entreprenör inom interaktiv barnkultur.

– I det digitala skifte som pågår inom barnmedia har inte våra svenska sagofigurer hängt med ut på internet. Samtidigt har det saknats ett tryggt kvalitetsutbud i den medieström barnen dagligen möter på nätet. Med hjälp av upphovsmän och förlag kommer vi nu att skapa den världen på webben, säger Linus Feldt.

Först in i projektet är Saltkråkan, som äger rättigheterna till Astrid Lindgrens produktion och Sven Nordqvist, pappa till Pettson och Findus samt KF Media, där barn- och ungdomsboksförlaget Rabén & Sjögren ingår.

Den digitala barnvärlden kommer att innehålla spel, filmer, musik och berättelser för barn mellan två och tio år. Våra svenska sagofigurers övergång till webben kommer att ske i flera steg. Inledningsvis kommer det att finnas berättelser och spel som enkelt kan laddas hem från nätet. I nästa steg öppnas en värld där kan barnen gå omkring och hälsa på hemma hos sina favoritfigurer, leka med dem och gå på upptäcktsfärd tillsammans med sina kompisar.

– Detta är en stor händelse inom svensk barnkultur. För oss som förlag känns det fantastiskt att tillsammans med upphovsmännen kunna vara med och bidra till att böckernas karaktärer utvecklas med bibehållen kvalitet. I projektet är också ett antal upphovsrättliga knutar lösta, vilket vi tror tilltalar fler upphovsmän och förlag inom den svenska barnkulturen, säger Maria Hamrefors, vd för KF Media.

Hon fortsätter:

– Om barnen har flyttat till nätet måste vi följa med. Det handlar ytterst om att förvalta det förtroende vi har fått av våra upphovsmän att sprida deras verk och karaktärer till nya generationer barn, i såväl bokform som på nätet. Att vara så ett så stort barn- och ungdomsboksförlag som Rabén & Sjögren är medför också ett ansvar – gentemot upphovsmännen, barnen och barnens föräldrar.

Mer information:

Linus Feldt, Bajoum, tel. 070-832 89 80, linus@bajoum.se

Maria Hamrefors, vd KF Media, tel. 08-769 87 10, maria.hamrefors@kfmedia.se

Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag. Förlaget ger ut böcker för alla åldrar av ledande svenska och utländska författare och illustratörer, samt ljudböcker, musik, spel och merchandise.

Rabén & Sjögren ingår i Norstedts Förlagsgrupp, som även ger ut skönlitteratur, fackböcker och referensverk.