Autodesk

Kontakt: Jeanette Kinding, 0705-260 152
Email: jeanette.kinding@autodesk.com

Piratkopiering gav mer än sju år i fängelse
Man från Kalifornien dömd till ett av de tuffaste straffen hittills för illegal försäljning av mjukvara utvecklad av Autodesk och andra leverantörer

Göteborg 6 November, 2006—Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK) tillkännagav idag att Nathan Peterson, en 26-åring från Kalifornien, den 8 september i år dömts till sju år och tre månader i fängelse för olaglig kopiering och försäljning av mjukvara. Peterson, ägare till företaget iBackups, Inc., dömdes även att betala ett skadestånd på 5,4 miljoner dollar. Värdet på den piratkopierade mjukvaran uppskattas till mellan 7 och 20 miljoner dollar.

Petersons verksamhet var inriktad på försäljning av piratkopierad mjukvara, däribland applikationer som utvecklats av bland andra Autodesk, Adobe, Macromedia och Symantec. Peterson förverkar enligt domen dessutom rätten till alla tillgångar som kan relateras till copyright-brotten, liksom rätten till alla tillgångar som är en följd av eller kan spåras tillbaka till brotten. Domen utfärdades av the U.S. District Court for the Eastern District of Virginia.

“Peterson har uppgett att merparten av mjukvarorna sålts till privatpersoner, även om han också sålt till några företag och till åtminstone ett skoldistrikt, “ säger Trude Berg, Licence Compliance Manager för Autodesk i Northern Europe.
”Vi är tacksamma när brott i den här skalan uppdagas och hoppas att det kommer att leda till ett ökat medvetande bland konsumenter om hur viktigt det är att köpa produkter direkt från utvecklare eller auktoriserade återförsäljare, för att inte riskera att själv bli inblandad i brottslig verksamhet.”

Bakgrund till fallet
Rättsfallet kring iBackups verksamhet uppdagades första gången 2003, när the Software Information Industry Association (SIIA) tipsade FBI om misstankarna om licensbrott. iBackups sålde piratkopior över Internet med motiveringen att det handlade om backup-kopior som kunde användas i händelse av systemkrascher. FBI och det amerikanska Justitiedepartementet stängde permanent den webbsajt från vilken Peterson sålde sina olicensierade mjukvaror. Den 13 december 2005 erkände Peterson brotten och försattes på fri fot i avvaktan på dom.

BSA, the Business Software Alliance, representerar några av världens ledande mjukvaruutvecklare i deras strävan att öka medvetandet om och minska den olagliga kopieringen av mjukvaror, och bidrog i undersökningen av det aktuella fallet. Nyligen lanserade organisationen en ny webbsajt, www.bsacybersafety.com/fraud, som skapats just för att öka medvetandet om denna typ av bedrägerier på nätet.

Autodesks License Compliance-program
Som en del av ett ambitiöst License Compliance-program, utbildar Autodesk kunder och allmänhet om piratkopiering och dess skadliga effekter på både ekonomi och produktutveckling. Kunderna erbjuds verktyg och information som hjälper dem implementera sunda policies och strategier för att hantera sin mjukvara på säkraste möjliga sätt. För den som vill veta mer om hur man skiljer på rätt och fel när det gäller hantering av licenser och mjukvara finns möjlighet att besöka www.autodesk.co.uk/piracy. En annan användbar sajt är www.autodesk.se där man under rubriken ”Om Autodesk” finner användbar information och FAQ om rättigheter när det gäller användning av Autodesks programvaror. För att finna en auktoriserad återförsäljare, besök www.autodesk.se/reseller.

Om Autodesk
Autodesk, Inc. (NASDAQ:ADSK) är ett Fortune 1000-företag som ser till att goda idéer kan förverkligas. Med över sju miljoner användare är Autodesk världens ledande mjukvaru- och tjänstebolag inom branscher som bygg, mekanik, infrastruktur, film- och spelproduktion samt trådlös datakommunikation. Autodesks lösningar hjälper kunderna skapa, hantera och dela den digitala informationen. Som ett resultat kan kunderna omvandla idéer till konkurrens-fördelar genom att bli mer produktiva, effektiva och lönsamma.

Autodesk grundades 1982 och huvudkontoret finns i San Rafael, Kalifornien.
För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

Autodesk is a registered trademark of Autodesk, Inc., in the USA and/or other countries. All other brand names, product names, or trademarks belong to their respective holders.
© 2006 Autodesk, Inc. All rights reserved.