Piratpartiet

Piratpartiet anmäler SVT till granskningsnämnden efter partiledardebatt

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 06:00 CEST

I söndags 4 maj anordnade SVT en partiledardebatt i Agenda. Men trots att debatten inföll mitt i valrörelsen för EU-valet, med bara dagar kvar innan förtidsröstningen öppnar, valde SVT att utestänga ett av de största EU-partierna, nämligen Piratpartiet.

Piratpartiet anmäler nu SVT till granskningsnämnden för att ha brustit i sin opartiskhet.

- Debatten kan uppenbarligen påverka resultatet i EU-valet, säger Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet. Debatten är lagd så i tiden att den inte kan anses vara fristående från EU-valrörelsen. Trots detta har SVT valt ett upplägg som gynnar de partier som har mandat i riksdagen, men missgynnar Piratpartiet trots att vi fick 7,13 % av svenskarnas röster i förra EU-valet.

I SVT:s presentation av debatten framkom först tydligt att debatten skulle anknyta till det stundande EU-valet: "Den politiska temperaturen skruvas nu upp inför riksdagsvalet i september och Europaparlamentet den 25 maj. Fyra veckor före EU-valet kommer en av det politiska årets viktigaste händelser, nämligen partiledardebatten i Agenda."

I protest mot SVT:s beslut att utestänga Piratpartiet skrev över 4500 personer på kort tid under en namninsamling.

Efter protesterna justerade SVT programinformationen för att mörka att debatten skulle anknyta till EU-valet: "Den politiska temperaturen skruvas nu upp när vi närmar oss de två valdagarna detta år. Liksom tidigare genomför Agenda en partiledardebatt sedan riksdagspartierna presenterat sina budgetförslag."

Men när programmet väl sändes nämndes EU-valet mer än 50 gånger bara under "försnacket". Totalt nämndes EU-valet ett hundratal gånger under sändningen.

- SVT har ett krav på sig att vara opartiskt. Att då välja ett upplägg som utesluter ett av de största EU-partierna mitt i EU-valrörelsen, till en debatt som anknyter till det kommande EU-valet, gör att det uppenbarligen kan ifrågasättas ifall SVT lever upp till kravet på opartiskhet, avslutar Anna Troberg.

(Bild på Anna Troberg. Fotograf behöver inte anges.)

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.