Piratpartiet

Piratpartiet annonserar sin nya partiledare på måndag

Pressmeddelande   •   Maj 01, 2016 12:28 CEST

Piratpartiet är nu mitt uppe i att välja sin nya partiledare. Valet, som genomförs på partiets digitala mötesplattform, står mellan Magnus Andersson och Jan-Erik Malmquist.

I valet har alla partiets medlemmar rösträtt, och omröstningen pågår fram till 20:00 på måndagen den 2 maj. Strax därpå kommer valresultatet att meddelas, förutsatt att inte en andra voteringsomgång behövs.

Kandidaterna som står emot varandra är Magnus Andersson, en kvalitetssäkrare från Göteborg och partiets aktivistsamordnare, och Jan-Erik Malmquist, nätverkstekniker från Lund och ordförande i Piratpartiets lokalförening i Skåne.

Direkt efter partiledarvalet går mötet vidare till att behandla valet av vice partiledare, där Jan-Erik Malmquist kandiderar mot Mattias Bjärnemalm, partiets talesperson i nätfrågor och sakkunnig i nätfrågor vid Europaparlamentet. Därpå behandlas valet av partisekreterare, där den enda kandidaten är Anton Nordenfur, projektledare från Stockholm och partiorganisatör i Piratpartiets arbetsutskott.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.