Piratpartiet

Piratpartiet: Data-roaming i Europa är fortfarande på tok för dyrt!

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2012 12:40 CEST

”EU:s prisreglering av gränsöverskridande mobil datatrafik (roaming) är ett slag i luften. De nya priserna är minst tio gånger för höga, om man vill att vanliga människor och småföretag skall ha råd att använda mobilt internet på resa i Europa.”

Detta säger Piratpartiet, efter att Europaparlamentet i dag gett sitt godkännande till EU:s fortsatta reglering av roamingpriser för mobil teletrafik.

”2.000 kronor per Gigabite mobildata är helt enkelt inte realistiskt. Så trots att man reglerar priserna för mobil datatrafik i EU, så kommer den i praktiken inte att vara ekonomiskt tillgänglig för de flesta människor” säger Christian Engström, som är ledamot för Piratpartiet i Europaparlamentet.

”Om man menar något med fri rörlighet i EU, då måste människor kunna använda sina datorer, tablets och smartphones även när de är ute och reser. På samma sätt som man har monterat ner EU:s inre gränser för människor och handel måste man även montera ner de elektroniska gränserna” säger Amelia Andersdotter, som också hon är piratpartistisk ledamot av Europaparlamentet.

”Vi piratpartister har tillsammans med parlamentets gröna grupp drivit linjen att mobil datatrafik skall få kosta maximalt 200 kr per Gigabyte. Det vill säga en tiondel av vad som nu beslutats. Även det ger telebolagen god vinstmarginal, då produktionskostnaden är cirka 10 kr per Gigabyte. Jag vill även påpeka att många små och fria teleoperatörer stödjer vår linje. Det är de stora jättarna och de forna statliga telemonopolen som kämpar för att hålla priserna uppe” säger Christian Engström.

”I det uppkopplade samhället vill man kunna läsa sin mail, följa sina sociala nätverk, chatta, blogga och twittra även när man är på resa. Man vill kunna googla, läsa nyheter, lyssna på musik och arbeta var man än befinner sig. Det borde vara självklart. Men med höga priser för mobil datatrafik stängs människor av från informationssamhället bara för att de passerar en nationsgräns. På så sätt skapas en konstlad brist som går ut över människors möjlighet att fritt kommunicera” säger Amelia Andersotter.

Multimedia:

Christian Engströms inlägg i roaming-debatten i Europaparlamentets kammare: http://www.europarl.europa.eu/sed/speeches.do?sessionDate=201205s09

Kontakt:

Christian Engström: 070-663 37 80 eller +32 228 45368

Amelia Andersdotter: +32 228 45922

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gavpartiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.