Piratpartiet

Piratpartiet deltar i global protest mot USA:s massövervakning av nätet

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2014 06:00 CET

Tisdagen den 11 februari har utnämnts till internationell protestdag mot den amerikanska massövervakningen av Internet. Under devisen "The Day We Fight Back" anordnas demonstrationer i en rad städer runtom på jorden. Tusentals websidor deltar också i protesten genom att publicera en banner.

Piratpartiet kommer att medverka på demonstrationer i Stockholm, Göteborg, Umeå och Luleå.

Protestdagen är en reaktion på visselblåsaren Edward Snowdens avlöjanden om amerikanska National Security Agency's kartläggning och avlyssning av  vanliga internetanvändares kommunikation. Det är en protestdag för rätten till anonym privat kommunikation, och mot klåfingriga myndigheter som använder den nya tekniken för att övervaka sina medborgare.

-  Den här protesten gäller även FRA-lagen och FRA:s nära samarbete med  amerikanska NSA, säger Piratpartiets partiledare Anna Troberg. Rätten till privat kommunikation är grundläggande i ett demokratiskt samhälle, men idag är den rätten under attack från bland annat FRA.

På demonstrationen i Stockholm kommer Piratpartiets partiledare Anna Troberg att tala.

Tid: Tisdagen 11 februari kl. 17:30
Plats: Humlegården
Facebookevent: https://www.facebook.com/events/1432544063645359/

Göteborg
Tid: Tisdagen 11 februari kl. 18:00
Plats: Kungsportsplatsen
Facebookevent: https://www.facebook.com/events/405001212967684/

Umeå
Tid: Tisdag 11 februari kl. 17:00
Plats: Rådhustorget
Facebookevent: https://www.facebook.com/events/801943893153011/

Luleå
Tid: Tisdag 11 februari kl. 17:00
Plats: Storgatan, schackrutorna utanför smedjan
Facebookevent: https://www.facebook.com/events/579743545448137

Länkar
Information om protestdagen på engelska Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Day_We_Fight_Back
Officiell hemsida: https://thedaywefightback.org/
Electronic Frontier Foundations informationssida om dagen: https://www.eff.org/deeplinks/2014/01/february-11-day-we-fight-back-calling-international-community

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.