Piratpartiet

Piratpartiet deltar i Regnbågsveckan för HBTQ-rättigheter

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 06:03 CEST

Piratpartiet kommer att delta vid Regnbågsveckan i Linköping den 1-6 september. Regnbågsveckan anordnas av RFSL och är till för att uppmärksamma och diskutera HBTQ-personers rättigheter. Piratpartiet kommer att delta i två politiska debatter samt hålla öppet tält i Regnbågsforumet samt gå med i Regnbågsparaden.

- HBTQ-personers rättigheter är en grundpelare i vår politik, säger Piratpartiet Linköpings ordförande Anton Nordenfur, som också är en av grundarna bakom partiets HBTQ-förbund Regnbågspiraterna. Det här är en vecka för att fira hur långt vi kommit, men också att diskutera hur vi kan ta oss längre fram - det är långt kvar till mål.

Piratpartiets HBTQ-politik fokuserar bland annat på obligatorisk HBTQ-utbildning för kuratorer samt ökad möjlighet att få tid hos psykologer. Partiet vill sänka åldersgränsen då transsexuella kan påbörja könskorrigering och öka förståelsen i speciellt skola och sjukvård.

Programpunkter där Piratpartiet deltar:

• Landstingspolitisk debatt den 3 september kl 19:15-21:00 på Linköpings Flygvapenmuseum.
  • Kommunpolitisk debatt den 4 september kl 18:00-19:45 på Östergötlands museum.
  • Öppet Regnbågsforum den 6 september kl 11:00-13:00 i Trädgårdsföreningen.
  • Regnbågsparad den 6 september kl 13:00 med avång från Trädgårsföreningen.

Anton Nordenfur, ordförande PP Linköping och grundare Regnbågspiraterna

anton.nordenfur@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett ungt men kraftfullt parti, och det enda som tror på Linköpings framtid. I EU-valet 2014 fick de 4% av rösterna i Linköping, och i september satsar de på att ta sig in i kommunfullmäktige och landstinget.

www.piratpartietlinkoping.se