Piratpartiet

Piratpartiet: Det är en skandal att regeringen stoppar Edward Snowden från att medverka på Stockholm Internet Forum

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2014 18:33 CEST

-Det är en regelrätt skandal att regeringen stoppar NSA-whistleblowern Edward Snowden från att delta på Stockholm Internet Forum. Detta säger Christian Engström, som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-Stockholm Internet Forum är en av världens viktigaste konferenser om internets öppehet och frihet. Därför är det mycket anmärkningsvärt att regeringen stoppar den person som avslöjat den globala massövervakningen från att delta. Det är uppenbart att regeringen fruktar hans avslöjanden om amerikanska NSA och svenska FRA, säger Christian Engström (PP).

-Det är också värt att notera att man stoppat Glenn Greenwald, vars bok om massövervakningen just nu har släppts över hela världen. Stockholm Internet Forum kommer att diskutera rätten till privatliv och datainsamling. Att då säga nej till just den person som vet mest om dessa saker är löjeväckande, säger Christian Engström (PP).

Stockholm Internet Forum arrangeras av regeringen och .SE-stiftelsen. Enligt tyska nätmedia föreslog stiftelsen bland andra Edward Snowden, Glenn Greenwald, nätaktivisten Jacob Appelbaum och The Guardians chefredaktör Alan Rusbridger som talare. Ingen av dessa finns dock kvar på listan över talare, efter att den passerat svenska Utrikesdepartementet. Som förklaring säger UD att man strävar efter en balans mellan olika bakgrunder, kulturer och åsikter. Läs mer på Cicero.de: http://www.cicero.de/weltbuehne/conference-internet-freedom-swedish-foreign-ministry-prevents-snowdens-invitation/57582

-Edward Snowden har avslöjat att svenska FRA har ett nära samarbete med den amerikanska spionorganisationen NSA och brittiska GCHQ. Svenska och brittiska regeringen stoppade förra sommaren EU från att tala allvar med USA om massövervakningen. I Europaparlamentets utfrågningar om massövervakningen vägrade svenska FRA och brittiska GCHQ att komma och svara på de folkvaldas frågor. Man behöver inte vara raketforskare för att ana ett mönster. Och nu stoppar alltså regeringen världens ledande experter på massövervakning från att delta på en av de viktigaste konferenserna om internets öppehet och frihet. Det är helt uppenbart att regeringen har saker att dölja, säger Christian Engström (PP).

-När det gäller massövervakningen är den svenska regeringen en del av problemet. Den står på amerikanska NSA:s sida, inte folkets, avslutar Christian Engström som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.