Piratpartiet

Piratpartiet: En seger för ett fritt och öppet internet i EU

Pressmeddelande   •  Apr 03, 2014 13:04 CEST

I dag röstade Europaparlamentet om förslaget om en europeisk inre marknad för elektronisk kommunikation som fastslår principen om nätneutralitet i EU-lagstiftning.

- Detta är en seger för den fria konkurrensen, för demokratin och för en levande kultur. Nu kommer alla att kunna verka på lika villkor oavsett om man är ett litet svenskt startupföretag eller ett internationellt storföretag. Det säger Amelia Andersdotter som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

- Däremot ska man inte för snabbt ta ut några segrar om roaming. Nu införs det en avgift för så kallad rättvis användning. Det finns ingen anledning att tro avgiften för rättvis användning försämrar någonting för konsumenter i Europa jämfört med dagens roamingregler, men den är inte utredd. Det finns starka anledningar att ifrågasätta lämpligheten i att kommissionen lägger enorma, outredda förslag till parlamentet så kort tid innan val, avslutar Amelia Andersdotter (PP).

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.