Piratpartiet

Piratpartiet ensamma på Trädgårdstorget inför EU-valet

Pressmeddelande   •   Maj 04, 2014 06:00 CEST

Under helgen ställde Piratpartiet ut sin valstuga på Trädgårdstorget i Linköping inför EU-valet den 25 maj. De andra partierna kommer, men än så länge är piraterna ensamma på torget.

- Intresset för det viktiga EU-valet är tyvärr oerhört lågt, både bland väljarna och bland partierna, säger Anton Nordenfur, ordförande för Piratpartiet i Linköping och själv kandidat till Europaparlamentet.

Förtidsomröstningen till EU-valet börjar på onsdag, men kunskapen om valet är dålig. Piratpartiet, som i förra EU-valet fick 7.1 % av rösterna och som nu kampanjar för att behålla sina mandat, får ta emot många frågor från besökarna.

- Många kommer förbi vår valstuga för att prata politik, men nästan lika många är nyfikna på själva valet, säger Anton Nordenfur. De flesta verkar inte veta om när det är, hur man röstar, eller vad EU faktiskt beslutar om. Det är trist att många inte känner sig informerade om ett så pass viktigt val.

Enligt en Sifoundersökning som släpptes i veckan är det bara 1 av 10 svenskar som känner sig väl informerade om partiernas valprogram, och bara 2 % hade diskuterat EU-valet de senaste veckorna.

Anton Nordenfur
Ordförande Piratpartiet Linköping
anton.nordenfur@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.