Planka.nu

Piratpartiet, feminister, och plankare i parad för avgiftsfri kollektivtrafik!

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 08:19 CET

På Nolltaxedagen den 2 mars går en parad för avgiftsfri kollektivtrafik genom Stockholm. Arrangörer är Feministiskt initiativ Storstockholm, Piratpartiet Stockholms Län. Planka.nu och Ung Vänster Storstockholm. Motiven till nolltaxa i kollektivtrafiken kommer från vitt skilda håll men på lördag samlar vi  gemensamt krafter för att få upp frågan på dagordningen.

– Klimatet är vår tids ödesfråga men för att det ska bli förändring så måste det finnas ekonomiska incitament att åka kollektivt och ställa bilen, säger Sandra Lindquist från Planka.nu

– Det är den mest genomtänkta och visionära trafikreform Stockholms län någonsin stått inför, säger Erik Lönroth från Piratpartiet i Stockholms län.

–  De som använder kollektivtrafiken mest är kvinnorna och de som bor i förorterna. De som kör bil mest är männen och de som tjänar lite mer. Så när vi sätter bilisterna främst och kollektivtrafiken hamnar på efterkälken bygger vi vidare på ett ojämställt och ojämlikt samhälle, säger Isabella Pettersson från Feministiskt initiativ Storstockholm.

Samling sker på Sergels Torg 13:37. Efter tal från medverkande organisationer så går paraden till Landstingshuset på Kungsholmen. Redan ikväll kan en höra mer on Nolltaxedagen då en diskussion sänds direkt på internetradiostationen Planka.fm klockan 19.30

Mediakontakt:
Erik Lönroth för Piratpartiet Stockholms Län
erik.lonroth@piratpartiet.se

Daniel Jangmyr för Feministiskt initiativ Storstockholm
press@fistockholm.se
0737412095

Anna Nygård
sthlm@planka.nu

Om Planka.nu
Planka.nu är ett nätverk av regionala kampanjer som arbetar lokalt för avgiftsfri kollektivtrafik. Idag finns vi i Stockholms län, Göteborgsområdet, Skåne och i Östergötlands län. Vi har också en finsk och en norsk systerorganisation som är en del av samarbetet.
Vi kämpar med fokus på kollektivtrafikanterna och kollektivtrafikarbetarna, vilka vi anser är de som ska bestämma över kollektivtrafiken och uppmanar till avgiftsstrejk och kollektiv kamp för nolltaxa.
Planka.nu har en platt organisering och vi arbetar helt ideellt. Verksamheten finansieras helt och hållet genom våra lokala p-kassor.
Plankakassan, eller p-kassan, är en bötesfond för plankare. Som medlem får du de tilläggsavgifter (böter) du fått av kontrollanter när du plankat betalda av kassan.

E-post: sthlm@planka.nu