Piratpartiet

Piratpartiet: FRA visar förakt för de demokratiska institutionerna

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2013 14:41 CEST

-FRA uppvisar arrogans inför de demokratiskt valda institutionerna. Detta säger Christian Engström som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet, med anledning av att Försvarets Radioanstalt vägrar att delta i en utfrågning om massövervakningen som anordnas av Europaparlamentet.

-På samma sätt som brittiska GCHQ säger FRA nej till att diskutera massövervakningen med Europaparlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter. Mönstret känns igen. Det var Storbritannien och Sverige som lade in sitt veto mot att EU skulle ta upp frågan om amerikansk massövervakning av européer med Washington. Och det är Storbritannien och Sverige som pekas ut som europeiska nyckelspelare i USA:s uppbyggnad av ett globalt nätverk för massövervakning, säger Christian Engström.

-Att FRA anser sig stå över de demokratiskt valda organen och dess beslut är också ett mönster. I Sverige bryter FRA reglemässigt mot den lag som reglerar dess verksamhet, utan att någon någonsin ställs till svars, säger Christian Engström.

-Ingen kan tvinga FRA att komma till Europaparlamentets utskott, eftersom de operativa frågorna kring övervakning inte ligger på EU-nivå. Det må så vara. Men Europaparlamentet har en skyldighet att granska att de medborgerliga fri- och rättigheterna inte kränks. Den granskningen blir svårare, kanske omöjlig att utföra när FRA bestämmer sig för att trilskas, avslutar Christian Engström ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Nyhetslänk, SR: FRA nobbar EU-utfrågning om massövervakning

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.