Piratpartiet

Piratpartiet: Frige Bradley Manning

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2013 05:30 CEST

-Whistleblowern Bradley Manning bör genast försättas på fri fot. Detta säger Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-I går kom domen mot Bradley Manning och i dag, onsdag, väntas straffet meddelas. Manning har suttit fängslad i flera år, tidvis under vidriga omständigheter. Det får vara straff nog för de formella fel som USA anser att han har begått. Nu är det dags att ge Manning sin frihet åter, säger Christian Engström.

-Det är djupt obehagligt att man väljer att hugga huvudet av budbäraren, istället för att straffa dem som begått de brott han avslöjat, säger Christian Engström.

-I en demokrati har staten inte rätt att mörka vad man gör i de krig som man för i sitt folks namn. Och i en demokrati är det ett allvarligt problem om politikerna håller sig med dubbel politisk bokföring, där man säger en sak och gör en annan. Bradley Manning är en hjälte som har avslöjat vad som verkligen sker. Därför har vi nominerat honom till Nobels Fredspris, säger Christian Engström.

-Öppenhet och transparens är nödvändiga förutsättningar för en fungerande demokrati. Annars går det inte att ställa politikerna till svars och allmänna val blir då i praktiken meningslösa. Detta är ett allvarligt problem som vi måste ta tag i, säger Christian Engström.

-Vi i Piratpartiet är tacksamma för vad som har avslöjats i de krigsdagböcker och ambassadtelegram som Bradley Manning läckt till Wikileaks. De visar bland annat hur USA utövar påtryckningar för att ändra lagstiftningen kring internets frihet i Sverige och i EU, avslutar Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.