Piratpartiet

Piratpartiet går framåt inför landstingsvalet i Uppsala

Pressmeddelande   •   Maj 05, 2014 06:00 CEST

Piratpartiet var klart största parti utanför landstingsfullmäktige i valet 2010. Enligt en nyligen publicerad opinionsundersökning i UNT har stödet för övriga partier fördubblats sedan dess. Toppkandidaterna Mårten Fjällström och Malin Ahnberg ser det som att övervakningsfrågorna har påverkat opinionen.

- Vi ser det ökade stödet som ett tecken på att medvetenheten har ökat om hur övervakningen påverkar våra sjukvårdsjournaler, säger Mårten Fjällström, förstanamn på Piratpartiets landstingslista i Uppsala. Edward Snowdens avslöjanden har visat att amerikanska spioner systematiskt hackar sig in i krypterade system samt använder amerikanska företag för att installera osynliga säkerhetshål i program som vi använder i Sverige. Detta innebär att våra nuvarande journalsystem inte lever upp till lagens krav på att skydda patienternas privatliv.

- Det är viktigt att vi får ett journalsystem på plats som gör det lätt att göra rätt. Jag har själv under min praktik sett hur dagens journalsystem är både ineffektivt och osäkert, säger Malin Ahnberg som är biomedicinstudent vid Uppsala universitet och andranamn på Piratpartiets landstingslista i Uppsala.

Läs mer om Piratpartiets lokala verksamhet på uppsalalan.piratpartiet.se.

(Bild av Mårten Fjällström och Malin Ahnberg. Fotograf behöver ej anges.)

Mårten Fjällström
Förstanamn på Piratpartiets landstingslista i Uppsala län
Ordförande Piratpartiet Uppsala län
marten.fjallstrom@piratpartiet.se

Malin Ahnberg
Andranamn på Piratpartiets landstingslista i Uppsala län
malin.ahnberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.