Piratpartiet

Piratpartiet i Helsingborg tar strid för kommunens hemlösa

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2014 11:05 CEST

Idag kommer Piratpartiet Helsingborg att ansluta till den demonstration som Stumpenensemblen anordnar klockan 12 vid Gustav Adolfs kyrka med anledning av nedläggningen av Hemlösas Hus.

- Piratpartiet i Helsingborg går till val på att göra Helsingborg till en stad fri från hemlöshet. För detta krävs alla frivilliga krafter liksom en dedikerad och kraftfull insats från kommunen, säger Björn Flintberg, ordförande för Piratpartiet Helsingborg.

Piratpartiet anser att socialnämnden undviker sitt ansvar och utsätter hemlösa Helsingborgsbor för en oacceptabel situation när man avvecklar stödet till frivilligorganisationer innan en alternativ lösning är på plats.

- Att man i en stad som gått med en kvarts miljard i vinst varje år i fem år inte kan tänka sig att lägga tre miljoner på att skapa ett värdigt boende, utan använder budgeten för att stänga en fungerande frivilligverksamhet innan man har en kommunal lösning på plats, är ett krasst och ovärdigt beslut, avslutar Björn Flintberg, ordförande för Piratpartiet Helsingborg.

Piratpartiet Helsingborg ställer upp i höstens kommunval och kommer göra hemlöshetsfrågan till en stridsfråga.

(Bild av Björn Flintberg. Fotograf: Anna-Johanna Franzén.)

Björn Flintberg, ordförande Piratpartiet Helsingborg
E-post: bjorn.flintberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.