Piratpartiet

Piratpartiet i Stockholms län öppnar för donationer i Bitcoin

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2014 06:00 CET

Piratpartiet i Stockholms län öppnade idag upp för donationer i Bitcoin via det svenskregistrerade växlingskontoret BTCX. Genom att ge väljarna möjlighet att donera i Bitcoin hoppas partiets Stockholmsförening få in extra pengar till sin valkampanj och samtidigt stärka sin profil i nätfrågorna.

- Vi vet att våra kärnväljare är insatta och engagerade i nätfrågor. Piratpartiet äger den globala debatten om internet, där Bitcoin just nu är stekhett. Därför är det en självklarhet för Piratpartiet i Stockholms län att utvecklas åt det hållet och öppna för dem som vill kunna donera till oss i Bitcoin, säger Erik Lönroth, ordförande för Piratpartiet Stockholms Län.

BTCX, som sköter om att donationerna hamnar i partikassan som vanliga svenska kronor, hälsar att det inte handlar om att ta politisk ställning att jobba med just Piratpartiet, men att de är förtjusta över att kunna hjälpa alla som upptäcker framtidens valuta.

- Vi hoppas att fler partier ska följa efter, det är bara att ringa, säger BTCX marknadschef Joakim Herlin.

Piratpartiet siktar på att bli återvalda till EU-parlamentet och i Stockholms län ställer partiet även upp i landstingsvalet.

- Donationerna i Bitcoin hoppas vi kommer räcka även för att ta oss in i landstinget. Stockholmarna behöver en röst i världen och just nu är det vi som är den rösten. Piratpartiet har etablerat sig, vuxit och mognat på alla fronter. Vi finns överallt, säger Erik Lönroth.

Piratpartiet får inte del av de stora offentliga bidrag som de andra partierna har att driva valrörelse för. Erik Lönroth poängterar att man naturligtvis även kan donera pengar till partiet i andra valutor än Bitcoin.

Foto:  Inga Tsernova

Erik Lönroth
Ordförande Piratpartiet i Stockholms Län
Telefon: +46704013684
E-post: erik.lonroth@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.