Piratpartiet

Piratpartiet kräver fler affischeringsplatser i Linköping

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2014 06:00 CEST

Linköping har för få affischeringsplatser - det säger Piratpartiet i ett nytt medborgarförslag där de kräver minst en allmän affischeringsplats per stadsdel i tätorten. Detta för att göra det lättare för lokala föreningar och projekt att sprida information om sin verksamhet utan att behöva bekosta dyr reklam eller bryta mot kommunens regelverk mot affischering på elskåp.

- Linköpings föreningsliv är starkare än någonsin förut, säger Anton Nordenfur, Piratpartiets förstanamn till kommunfullmäktige. Tyvärr är det idag väldigt svårt att sprida information om man vill anordna en konsert, konstutställning, eller en demonstration. Vi hoppas att fler affischeringsplatser kan göra det lättare att synas utan att störa.

Det finns idag en enda större affischeringsplats i tätorten, en ständigt överröst yta på Lilla torget. Om Piratpartiets förslag antas av kommunfullmäktige kommer det istället snart finnas uppemot trettio.

- Vi är redan en stad där det händer mycket, fortsätter Anton Nordenfur. Nu måste vi bara se till att det går att informera om det. De enda tillgängliga sätten idag är att köpa dyr reklam eller bryta mot kommunens lag om att affischera på elskåp. Det finns andra lösningar, om kommunfullmäktige bara vill lyssna.

Anton Nordenfur
Ordförande, Piratpartiet Linköping
anton.nordenfur@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.