Piratpartiet

Piratpartiet kräver granskningsutskott i EU-parlamentet om PRISM

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 16:10 CEST

Svenska Piratpartiet förenar sig nu med sina tyska Partivänner och kräver att ett granskningsutskott skapas i EU-parlamentet, som kan utreda PRISM-skandalen.

- Europaparlamentet har ett ansvar att gå till botten med den här frågan, säger Amelia Andersdotter, EU-parlamentariker för Piratpartiet. Vi måste få veta vilka personuppgifter som samlats in från EU-medborgare, och vad som hänt med dem.

- Vi måste kunna svara på vad som behöver göras för att skydda våra medborgare från utländska säkerhetstjänsters övervakning. Ytterst handlar det om förtroendet för våra folkvalda församlingar.

Ett liknande granskningsutskott sattes upp av parlamentet sommaren 2000. Då hade den så kallade ECHELON-skandalen briserat, där den amerikanska staten övervakat europeiska medborgare genom signalspaning mot satellittrafik.

En av rekomendationerna då blev bindande regler för att skydda unionens medborgares privatliv mot främmande underrättelsetjänster. Sådana regler kom sedan i ett förslag från EU-kommissionen till ny dataskyddsförordning, som just nu diskuteras i EU-parlamentet.

- Tyvärr har den amerikanska regeringen lyckats lobba sönder det förslaget helt, säger Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet. Det är därför viktigt att svenska EU-parlamentariker från andra partier tänker om, och försvarar skyddet för unionsmedborgarnas integritet.

Christian Engström, även han EU-parlamentariker för Piratpartiet, håller med.

- EU-kommissionen och ministerrådet har gång på gång lurat Europaparlamentet att fatta ogenomtänkta beslut om övervakning. Det skedde när man baxade igenom datalagringsdirektivet. Eller ta Swift-avtalet, som ger USA tillgång till våra europeiska bankaffärer och som sköts på så lösa boliner att det inte ens går att utvärdera. Registrering av personuppgifter för flygpassagerare är ett annat exempel där EU lagt sig platt för amerikansk övervakningsbyråkrati. Det måste bli ett slut på denna flathet. PRISM och dess konsekvenser för oss i Europa måste utredas i grunden.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.