Piratpartiet

Piratpartiet kräver stopp för FRA:s bristfälliga hantering av privat information

Pressmeddelande   •  Jun 26, 2013 12:54 CEST

Förvarets radioanstalt (FRA) har för nionde gången sedan 2010 prickats av Statens Inspektion för Underrättelseverksamhet (SIUN). Den här gången har de brutit mot sin egen specialversion av personuppgiftslagen (PUL). Piratpartiet ser allvarligt på prickningen, som är den andra bara under 2013.

- FRA:s förtroende borde vid det här laget vara helt förbrukat, säger Piratpartiets partiledare, Anna Troberg. Trots det väljer regering och riksdag att ge mer pengar till FRA, och att väsentligt utöka deras uppdrag. Det hela blottlägger en oacceptabel arrogans mot människors rätt till ett privatliv.

FRA:s specialversion av personuppgiftslagen ger FRA befogenhet att samla in information om enskilda individers ursprung, religiösa övertygelse, politiska åsikt och sexuella läggning. Den tillåter också att informationen används i byteshandel med andra länders underrättelsetjänster.

- Även när FRA följer de regler som finns kan konsekvenserna bli förödande för dem som drabbas, säger Troberg. Sverige skickar till exempel i dag tillbaka hbtq-flyktingar till länder där de riskerar förföljelse på grund av sin läggning. Det vore förödande för dem om information om deras läggning når hemlandet via FRA:s byteshandel.

- Det är anmärkningsvärt att FRA inte klarar av att hålla sig inom de vida ramar de redan har för sin övervakning, fortsätter Troberg. Ännu värre är att riksdagen inte reagerar när detta sker.

- Svenska politiker har varit duktiga på att peka finger på NSA:s övervakning, men det är dags att sopa framför egen dörr och en gång för alla sätta stopp för den svenska massövervakningen.

Mer information:
FRA:s egen PUL

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se
Om Piratpartiet

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.