Piratpartiet

Piratpartiet kräver svar av upphovsrättsindustrin med anledning av gripandet av Peter Sunde

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2014 10:10 CEST

The Pirate Bays tidigare talesperson Peter Sunde har gripits av polisen i Skåne. Han ska nu avtjäna det 8 månader långa straff som han fick i samband med The Pirate Bay-målet. Piratpartiet kräver nu svar från upphovsrättsindustrin angående deras samhällsfarliga jakt på fildelare.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, anser att det är dags att lyfta blicken och sätta fildelningen i sitt större samhällssammanhang:

– De som förespråkar jakt på fildelare rullar ut röda mattan för ett totalt övervakningssamhälle som drabbar alla oavsett om vi fildelar eller ej. Det går inte att stoppa fildelning med mindre än att någon någonstans vet exakt vad vi alla skickar och tar emot med våra datorer. Det är en enorm integritetskränkning.

– Vi pirater har givit bra svar på frågan om hur kulturskapare ska få betalt i över tio år. Det faktum att pengarna fortfarande strömmar in till upphovsrättsindustrin bevisar att vi har haft rätt hela tiden. Nu är det dags för upphovsrättsindustrin att svara på frågan om hur de tänker upprätthålla en acceptabel integritetsvälfärd samtidigt som de kräver full insyn i våra privatliv för att jaga fildelare. Vi har under alla dessa år ställt den frågan och aldrig någonsin fått ett ordentligt svar.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.