Piratpartiet

Piratpartiet kritiserar utredningen om datalagringsdirektivet

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2014 11:55 CEST

Idag presenterade regeringens utredare Sten Heckscher sin första analys angående hur den svenska datalagringen förhåller sig till domslutet i EU-domstolen, som nyligen avgjorde att datalagringsdirektivet strider mot de mänskliga rättigheterna.

Piratpartiet är kritiskt mot att den svenska regeringen är totalt ovillig att ta till sig EU-domstolens utslag.

- Det är uppenbart att regeringen tillsatt en utredning med syftet att vrida och vända på frågan om hur Sverige ska kunna fortsätta att kränka de mänskliga rättigheterna, trots EU-domstolens utslag, säger Anna Troberg, partiledare i Piratpartiet. Teknik kan både brukas och missbrukas och det är deprimerande att regeringen i det närmaste konsekvent väljer att missbruka den. I ett verkligt fritt och demokratiskt samhälle snokar makthavarna inte i människors privatliv.

Sveriges Radio avslöjade dessutom i december att Säkerhetspolisen försökt övertala internet- och teleoperatörer att ge dem direkttillgång till alla uppgifter om hur kunder mejlat och ringt, helt utanför all rättslig prövning. (Länk.)

- EU-domstolen har slagit fast att det är den urskiljningslösa datalagringen som är problemets kärna. I en rättsstat får övervakning bara inriktas mot människor som är misstänkta för brott. Det är skrämmande att vår regering försöker hitta vägar för att kringgå detta, avslutar Anna Troberg.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.