Piratpartiet

Piratpartiet: Nu måste datalagringsdirektivet rivas upp!

Pressmeddelande   •  Apr 08, 2014 11:13 CEST

EU-domstolen har just ogiltigförklarat EU:s datalagringsdirektiv.

-EU-domstolen ger oss Piratpartister rätt i att teledatalagringen är ett oacceptabelt ingrepp i medborgarnas rätt till privatliv, säger Christian Engström som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-EU-domstolen ger allianspartierna i regeringen och socialdemokraterna bakläxa. Genom att göra datalagringsdirektivet till svensk lag bröt de mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Vilket är precis vad vi varnade för och exakt den invändning som regeringen och (S) viftade bort, säger Christian Engström (PP).

-Nu står vi här med lagring av data om alla svenskars alla telefonsamtal, SMS, e-postmeddelanden, nätuppkopplingar och mobilpositioner. Det är ett grundlagsvidrigt övergrepp på våra rättigheter. Därför förväntar vi oss att regeringen omedelbart gör vad som krävs för att upphäva den svenska lagen om datalagring, säger Christian Engström (PP).

-Detta kommer att hamna på Europaparlamentets bord efter EU-valet. Då krävs det att Piratpartiet blir omvalt och finns på plats för att slutligen döda datalagringsdirektivet, avslutar Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

EU-domstolens pressmeddelande:

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.