Piratpartiet

Piratpartiet: Ökad transparens stärker de små artisternas rätt

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2013 12:44 CEST

Europaparlamentets rättsliga utskott (JURI) har i dag antagit en rapport om att reformera de insamlingssällskap (till exempel Stim) som samlar in ersättning till artister och andra upphovsrättsinnehavare.

-Det är på tiden att denna verksamhet blir mer transparent, säger Christian Engström som är ledamot av Europaparlamentets rättsliga utskott för Piratpartiet.

-Under årtionden har insamlingssällskapen främst gått de stora artisternas och skivbolagens ärenden. Nu stärker vi de små artisternas rätt. Till exempel tvingas insamlingssällskapen nu upprätta register över vilka verk de företräder och att strama upp sin rapportering. Att detta inte har skett tidigare är fullständigt hårresande, säger Christian Engström.

-De nya reglerna kommer också att göra det lättare för gränsöverskridande aktörer som Spotify och iTunes att verka i Europa, säger Christian Engström.

-Upphovsrätten behöver reformeras i grunden, för att anpassas till en uppkopplad värld. Men fram till dess att det sker, så måste dagens system vara så öppet, tydligt och transparent som möjligt, avslutar Christian Engström.

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.