Piratpartiet

Piratpartiet ökar i medlemstal efter valsuccén på Island

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2016 14:53 CET

Piratpartiet har de senaste veckorna sett en drastisk medlemsökning i samband med valsuccén på Island, där systerpartiet fick 14 % och blev tredje största parti.

"Det här visar tydligt att hårt arbete och framgångar belönar", säger Anton Nordenfur, partisekreterare för Piratpartiet. "Vi går framåt både utomlands och på hemmaplan - på Island såg vi massiva framgångar, och i Sverige har vi bland annat lyckats få Spridningskollen att stänga ned."

På två veckor har partiet ökat medlemsantal med närmare hundra medlemmar, och ligger därmed nu på strax över 3 900 medlemmar. Nu har de ambitionen att nå 4 000 medlemmar innan november månad är slut. Till skillnad från många partier, som redovisar sina medlemsantal från och till, presenterar Piratpartiet medlemstal live på sin hemsida.

"Medlemsantal behöver förstås inte betyda mycket, men det hjälper oss att synas och det ger ofta både aktivister och donationer", avslutar Anton Nordenfur.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se - 070 575 74 78