Piratpartiet

Piratpartiet ökar i SKOP:s EU-mätning och störtdyker i Unibets odds

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 06:00 CEST

På måndagen offentliggjorde SKOP sin EU-barometer med nya siffror på opinionen inför EU-valet 25 maj. I undersökningen anger 3,1 % att de kommer att rösta på Piratpartiet. Det är den högsta noterade siffran för Piratpartiet hittills under valrörelsen.

Samtidigt störtdyker Piratpartiet i spelbolaget Unibets odds inför EU-valet. Det ger nu bara 1,62 gånger pengarna för valframgång för Piratpartiet, jämfört med 8 gånger pengarna för några veckor sedan.

- Det bekräftar en del andra indikationer vi haft på att Piratpartiet stigit i opinionen under de senaste veckorna, konstaterar Anna Troberg, partiledare för Piratpartiet. Vi får alltfler frågor om att komma till skolor och EU-debatter. Piratpartiet syns och hörs på gator och torg, våra aktivister jobbar stenhårt med att berätta vad vi gjort under den här mandatperioden och vad vi kommer att uträtta i EU-parlamentet under nästa mandatperiod. Det ger utdelning i opinionen.

SKOP:s EU-barometer: http://www.skop.se/politik/2014/05/skops-eu-barometer-pa-uppdrag-av-stiftelsen-sverige-i-europa/

Unibets pressmeddelande från 2 april om de ursprungliga EU-oddsen: http://www.mynewsdesk.com/se/unibet/pressreleases/saa-gaar-det-eu-valet-enligt-oddsen-979710

Aktuella oddssiffror hos Unibet för Piratpartiet: https://se.unibet.com/betting#/searchresult/piratpartiet

- Under nästa mandatperiod kommer frågan om en reform av upphovsrätten att behandlas i EU, tack vare Piratpartiets arbete. Samtidigt är övervakningsfrågorna mer aktuella än någonsin tidigare. Piratpartiet har ett starkt stöd i våra fokusfrågor och både SKOP:s EU-barometer och oddsen hos Unibet pekar mot att opinionen för våra frågor har börjat mobiliseras inför valet, avslutar Anna Troberg.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.