Piratpartiet

Piratpartiet om avlyssningsskandalen: Sverige måste förklara sig för Europa

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2013 16:03 CET

-Vi har kommit till en punkt där andra EU-länder börjar undra på vems sida Sverige och Storbritannien står, vad gäller den övervakningsskandal som nu rullas upp. Därför bör regeringen ta tillfället i akt och besöka Europaparlamentets utfrågningar om massövervakningen, för att räta ut frågetecknen. Detta säger Christian Engström, som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Så sent som i dag väcktes nya frågor, om FRA:s verksamhet och dess tillgång till amerikanska NSA:s XKeyscore-databas. Hur mycket vet regeringen? Vilket är syftet? Hur hanterar Sverige amerikanska data om EU-medborgare?

-Först blockerade den svenska och den brittiska regeringen EU:s samtal med USA om massövervakningen. Sedan framkom att FRA är en nyckelpartner till den amerikanska spionorganisationen NSA. Och nu visar det sig att FRA har tillgång till en NSA-databas som med säkerhet innehåller känslig information om europeiska företag, politiker och medborgare. Det är klart att andra EU-länder vill veta vad det är som pågår, säger Christian Engström (pp).

-Här finns ett mönster som går igen när det gäller EU:s persondataskydd. Även i den frågan driver den svenska regeringen en linje som krockar med medborgarnas rätt till privatliv och makt över sin personliga information, säger Amelia Andersdotter som också är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-Svenska FRA har redan en gång avböjt att medverka vid Europaparlamentets utfrågningar om massövervakningen. I dag förstår vi bättre varför. Men alla frågetecken finns kvar. Därför går bollen nu över till dem som har det politiska ansvaret för den svenska övervakningen, det vill säga till regeringen. Det är dess trovärdighet som nu står på spel, avslutar Christian Engström (pp).

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.