Piratpartiet

Piratpartiet om EU-budgeten: Regeringen får anstränga sig lite mer innan vi ger besked

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 14:11 CET

Regeringen driver just nu en kampanj för att få Europaparlamentets svenska ledamöter att rösta igenom den kompromiss om långtidsbudgeten som togs fram på EU:s toppmöte härom veckan.

Piratpartiets ledamöter har inget emot att vara sparsamma med skattebetalarnas pengar. Däremot har de starka invändningar mot innehållet i den framlagda budgetkompromissen.

- Vi vill att man tar sig tid att förhandla ett varv till, säger Amelia Andersdotter som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Piratpartiets invändningar är att den nya EU-budgeten satsar för mycket på jordbruksstöd och regionalstöd. Istället borde man lägga resurserna på framåtblickande projekt som till exempel forskning, IT-infrastruktur och studentprogrammet Erasmus.

- Vi vill inte att EU skall göra slut på mer pengar, men vi skulle vilja att pengarna används smartare, säger Christian Engström som också är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Piratpartiet menar att det vore fel att lägga sig platt inför den föreslagna EU-budgetens tokiga prioriteringar, bara för att regeringen mullrar hotfullt.

- Det finns tid att ta detta ett varv till och vi förväntar oss att regeringen gör ett nytt försök innan jag kan rösta på det ena eller andra sättet, säger Amelia Andersdotter.

- Jag håller helt med om att man skall ge mindre pengar och makt till de icke-valda byråkraterna i Bryssel. Frågan vi ställer oss är om regeringen har motsvarande förståelse för våra synpunkter, säger Christian Engström.

Piratpartiets ledamöter i Europaparlamentet kommer att ge besked om hur de tänker rösta om budgeten i god tid. Men än så länge är det oklart exakt hur beslutsgången blir och vilka alternativ som då ligger på bordet. Därmed finns det också tid för regeringen att göra ett sista försök att förhandla fram en framtidsinriktad budget.

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.