Piratpartiet

Piratpartiet polisanmäler IT-minister Anna-Karin Hatt

Pressmeddelande   •  Aug 08, 2013 06:00 CEST

Den här veckan firar fildelningssajten The Pirate Bay 10 år. I samband med detta polisanmäler Piratpartiets rättspolitiske talesperson Torbjörn Wester IT-minister Anna-Karin Hatt för brott mot upphovsrättslagen.

IT-ministern har vid flera tillfällen postat upphovsrättsskyddade texter och bilder på nätet via sitt Instagramkonto. Det rör sig om allt från en kopia på en artikel ur Expressen, till upphovsrättsskyddade bilder på filmfodral och en skämtteckning ur serien Kalle & Hobbe.

- När inte ens Sveriges IT-minister följer upphovsrättslagen på nätet kan man knappast förvänta sig att vanliga internetanvändare ska känna sig manade att följa en så föråldrad lag, konstaterar Wester. Regeringen och riksdagen har gjort det omöjligt att leva ett modernt liv och vara aktiv på nätet, utan att samtidigt vara kriminell.

En särskild polisenhet har inrättats för att jaga upphovsrättsbrottslingar på nätet, och två specialåklagare i Stockholm har fått i uppdrag att hålla särskild koll på fildelningen. Trots detta fortsätter miljontals svenskar att bryta mot upphovsrätten på nätet, varav en halv miljon riskerar fängelse enligt den praxis som växt fram.

Wester tror dock inte att polisanmälan kommer att leda till någon utredning.

- När det gäller nätbrott är det skillnad på folk och folk. Resursstarka företag och framstående politiker har inte särskilt mycket att frukta, samtidigt som polisen jagar fildelande ungdomar, avslutar Wester.

Piratpartiet vill avkriminalisera all ickekommersiell delning av kultur och kunskap på nätet, så att intet ont anande nätanvändare slipper vara brottslingar.

Källor:

Miljontals svenskar bryter mot upphovsrätten, varav en halv miljon riskerar fängelse:

Anna-Karin Hatt på Instagram:

Några av Anna-Karin Hatts brott mot upphovsrätten på nätet:

Pressbilder på rättspolitiska talespersonen Torbjörn Wester:

Bild 1: http://infallsvinkel.se/bilder/torbjorn_wester.jpg

Bild 2: http://www.annatroberg.se/wp-content/uploads/2013/06/IMG_4508.jpg

Torbjörn Wester
Rättspolitisk talesperson
torbjorn.wester@piratpartiet.se

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom