Piratpartiet

Piratpartiet presenterar talesperson för integritetspolitik

Pressmeddelande   •  Apr 17, 2015 06:00 CEST

Piratpartiets styrelse har utsett Ung Pirats fd ordförande Gustav Nipe till integritetspolitisk talesperson för partiet. Integritetspolitiken är ända sen starten en av partiets viktigaste frågor. Gustav var en av partiets allra första medlemmar och har sen dess varit en viktig röst i den integritetspolitiska debatten. Han är en kunnig och initiativrik försvarare av människors rätt till privatliv.

– Vi är övertygade om att han är rätt person att sprida ljus över integritetskränkande lagstiftning och andra integritetspolitiska frågor, säger partiets pressekreterare Troed Sångberg.

Gustav Nipe har i sin kamp mot integritetskränkande lagstiftning bland annat ”avlyssnat” deltagarna på Folk och Försvars Rikskonferens och skapat en dataförbindelse till utlandet förbi FRA:s avlyssning. Så här ser Gustav på sitt nya ansvarsområde:

- Vi behöver hitta en ny balans i samhället mellan transparans och rätten till integritet. Idag har stater och företag för mycket kontroll över medborgare. Vi behöver stärka den enskildes rätt att bestämma över sin egen information.

Gustav Nipe, Integritetspolitisk talesperson

gustav.nipe@piratpartiet, 0707 82 27 71

Partiets nuvarande talespersoner

Mattias Bjärnemalm, Utrikespolitik

Erik Einarsson, Utbildningspolitik

Björn Flintberg, Arbetsmarknadspolitik

Gustav Nipe, Integritetspolitik

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartier i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.