Piratpartiet

Piratpartiet presenterar talespersoner för utbildnings-, innovations- och rättspolitik

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 06:30 CEST

Piratpartiet utser idag talespersoner inom tre politiska områden. Erik Einarsson från Örebro ska föra partiets talan om utbildning. Anton Nordenfur från Linköping kring innovationsfrågor. Torbjörn Wester från Norrköping blir talesperson för rättspolitik.

-- Piratpartiet levlar nu upp sitt arbete inför supervalåret 2014. Vi har breddat vår politiska plattform genom att tillämpa våra grundvärderingar på en lång rad nya politiska områden. Under året kommer vi därför att få sällskap av fler sakpolitiska talespersoner, säger Torbjörn Wester, ny rättspolitisk talesperson.

Den utbildningspolitiske talespersonen Erik Einarsson studerar till musiklärare och har länge arbetat lokalt för partiet och dess ungdomsförbund i Örebro.

-- Björklunds 50-talsskola är en hopplös återvändsgränd, säger Einarsson. Framtidens elever ska inte vara lydiga. De ska vara kreativa och kunniga och väl rustade för ett liv i en snabbt föränderlig värld. För det behövs bland annat fler lärare och mer träning i kritiskt tänkande.

Anton Nordenfur, nybliven talesperson för innovationsfrågor, studerar fysik på Linköpings universitet och sitter i partiets styrelse.

-- Dagens innovation skapar framtiden, säger Nordenfur. Därför vill Piratpartiet satsa mer resurser på forskning, både för att utveckla redan existerande områden, och på grundforskning i den absoluta framkanten.

Den rättspolitiske talespersonen Torbjörn Wester arbetar som inköpare, är aktiv i Norrköping och sitter även han i partiets styrelse.

-- De senaste åren har makthavarna alltför lätt tummat på grundläggande rättsprinciper, säger Wester. Vi måste åter sätta fokus på den enskilda människans frihet och integritet

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, gläds över de nya talespersonerna:

-- Piratpartiet har ett viktigt år framför sig och jag ser fram emot att arbeta med våra talespersoner för att föra fram en bred politisk vision för framtiden.

Kontakt:
Erik Einarsson
, utbildningspolitisk talespersonerik.einarsson@piratpartiet, 072-251 99 42
Pressbild. (Foto: Håkan Palm)

Anton Nordenfur, innovationspolitisk talespersonanton.nordenfur@piratpartiet.se, 070-749 68 40
Pressbild.

Torbjörn Wester, rättspolitisk talespersontorbjorn.wester@piratpartiet.se, 072-325 56 78

Anna Troberg, partiledareanna.troberg@piratpartiet.se, 0704-676273

Om Piratpartiet

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.