Piratpartiet

Piratpartiet presenterar valmanifest för Lunds kommun

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2014 11:17 CEST

Piratpartiet i Lund publicerar idag sitt valmanifest för Lunds kommun med fokus på en sund ekonomi, ökad invandring och ett förbättrat studentliv.

Partiet vill reda ut kommunens ekonomiska situation (Lund är skuldsatt efter att bygget av Kristallen, FFS Arena och renoveringen av Högevallsbadet dragit över budget) bland annat genom att kräva öppenhet i kommunens upphandlingar och säga nej till spårvagnsprojektet.

Piratpartiet Lunds ordförande Timmy Larsson kommenterar:

- Vi vill se ökad öppenhet och mer medborgarinflytande i kommunen. I en sund demokrati utgår makten från folket och i detta fallet vet folket knappt ens vad som försiggår.

Partiet vill även satsa på skolan. Lärarna ska få vara lärare genom anställningar av lärarsekreterare för att ta hand om den enorma administrationsbörda lärarna kämpar med idag. Skolan ska vara en plats fri från övervakning och drogtester, åtgärder som endast bör användas mot misstänkta brottslingar. Normkritisk pedagogik och kuratorskallelser likt kallelser till skolsköterskan måste införas för att möta den psykiska ohälsan.

Läs mer på lund.piratpartiet.se/valmanifest

Bild på det nya kommunhuset Kristallen: Jorchr / Wikimedia Commons, CC BY SA.

Timmy Larsson
Ordförande Piratpartiet Lund
timmy.larsson@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.