Piratpartiet

Piratpartiet programpartner när Greenwald kommer till Sverige

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2014 15:30 CEST

När Glenn Greenwald kommer till Mediedagarna i Göteborg, MEG, i mars nästa år står Piratpartiet som programpartner för hans seminarium. Greenwald har blivit en världskänd profil sedan NSA-avhopparen Edward Snowden berättade sin historia för honom och överlämnade de topphemliga dokument han fått tag i. Greenwald har nu blivit klar som en av huvudtalarna vid MEG.

- Vi kommer aldrig att acceptera statlig massövervakning av vanliga människor, säger Anna Troberg, Piratpartiets partiledare. När möjligheten till ett samarbete med MEG kring Greenwald uppenbarade sig blev vi både stolta och hedrade över att kunna vara med och låta Greenwald få en chans att tala i Sverige.

MEG har i år valt att redan inför Almedalen släppa namnet Greenwald som ett av de stora namnen till Mediedagarna den 5-6 mars 2015. Men Piratpartiet hoppas samtidigt på mer.

- Piratpartiets drömscenario är att även Edward Snowden ska kunna medverka på seminariet via telelänk och på så sätt ge svenska folket den möjlighet att lyssna på Snowden som inte var möjlig på Stockholm Internet Forum tidigare i år, säger Björn Flintberg som koordinerar evenemanget från Piratpartiets sida.

Piratpartiet planerar också flera egna aktiviteter på och kring MEG.

(Bild på Glenn Greenwald ska attributeras till Glenn Greenwald. Licens är CC BY SA. Bildkälla.)

Björn Flintberg
Piratpartiets kontaktperson för evenemanget
bjorn.flintberg@piratpartiet.se

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.