Piratpartiet

Piratpartiet: Regeringen måste ge besked om FRA och NSA

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 11:51 CEST

-Regeringen måste ge svar om FRA och dess samarbete med den amerikanska övervakningsmyndigheten NSA. Vi måste få veta vilken omfattning samarbetet har, vilken den lagliga grunden är och vem som givit FRA mandat för sådan verksamhet. Detta säger Christian Engström, som är ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

-I dag publicerar journalisten Glenn Greenwald en bok som ännu en gång pekar ut svenska FRA som en viktig samarbetspartner till NSA. Ännu en gång kommer uppgifter om att FRA ägnar sig åt IT-attacker och offensiv spaning. Detta är verksamhet som svenska folket har hållits ovetande om. Det är ett demokratiskt problem, säger Christian Engström (PP).

-Regeringens ovilja att ge klara besked är besvärande och oroväckande. Det gäller så väl när FRA vägrade delta i Europaparlamentets utfrågningar om massövervakningen som när svenska statsråd har lämnat intetsägande svar på medias frågor, säger Christian Engström (PP).

-Det börjar bli tydligt att FRA ägnar sig åt sådant som går långt bortom vad som debatterades under FRA-striden 2008. Verksamhet som aldrig genomgått någon demokratisk prövning eller kritisk granskning. Saker som svenska folket hålls ovetande om. Vi måste i få en bild av omfattningen, den lagliga grunden och vem som godkänt denna verksamhet. Vi måste också få veta i vilken utsträckning FRA:s samarbete med amerikanska NSA och brittiska GCHQ rör svenskar och svenska förhållanden, avslutar Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet.

Christian Engström
Europaparlamentariker
christian.engstroem@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.