Piratpartiet

Piratpartiet: Reinfeldt måste tala sanning om FRA eller söka nytt jobb efter valet

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2013 09:16 CET

SVT har fått tillgång till dokument som ger ytterligare klarhet i svenska FRA:s samarbete med den amerikanska underrättelsetjänsten NSA. Dokumenten beskriver FRA som en nära samarbetspartner som tillhandahåller unik underrättelseinformation om Ryssland och ryska ledare. Piratpartiet tycker att det är bra att dokumentet kommit till allmänhetens kännedom.

Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, kommenterar uppgifterna:

-- Det är i sig ingen nyhet att FRA spanar på Ryssland och lämnar över information till USA, säger Troberg, men dokumentet är naturligtvis ändå genant för Sveriges regering.  Man vill inte alls diskutera övervakningsfrågor och försöker föra debatten i så vaga termer som möjligt. Varje dokument som skingrar rökridåerna gör det svårare att föra det svenska folket bakom ljuset.

-- Den svenska regeringen tvingade igenom FRA-lagen med prat om att det var viktigt att det alliansfria Sverige skulle ha en egen stark underrättelsetjänst. Det står alltmer klart att motivet inte alls var alliansfrihet, utan om att smörja en hemlig allians med USA. Det svenska folket har rätt att få veta sanningen om svensk övervakning. Om Reinfeldt och hans ministrar inte är beredd att förse oss med den, så får de vara beredda att se sig om efter andra jobb efter valet nästa år, avslutar Troberg.

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.