Piratpartiet

Piratpartiet ställer upp i landstingsvalet i Östergötland

Pressmeddelande   •  Mar 11, 2014 06:00 CET

Piratpartiet har beslutat att ställa upp i valet till landstinget i Östergötland. Fokus ligger på skyddade patientjournaler och avgiftsfri kollektivtrafik. Listan toppas av Torbjörn Wester, inköpare från Norrköping, och Anton Nordenfur, skribent från Linköping.

- Hanteringen av sjukjournaler präglas idag av en ofattbart naiv hållning, säger Torbjörn Wester,  toppnamn på listan. Det har varit mycket debatt kring nätsidan Lexbase som gör det möjligt att söka efter människor i rättegångsprotokoll. Som IT-säkerheten i vården hanteras är det bara en tidsfråga innan vi ser en liknande tjänst för sjukjournaler. Att exponera patientjournalerna mot internet innebär att exponera dem för all världens hackers. Att göra det utan medgivande från patienterna är oansvarigt på gränsen till kriminellt.

Piratpartiet kräver att alla patienter i Östergötland måste ge sitt aktiva godkännande för att deras patientjournaler ska få hanteras på datorsystem med koppling till Internet.

Den andra fokusfrågan för Piratpartiet i Östergötland är avgiftsfri kollektivtrafik.

- Om Östergötland vågar gå före och bli det första landsting i Sverige som inför helt avgiftsfri kollektivtrafik vore det ett fantastiskt lyft för regionen, säger Anton Nordenfur, andranamn på Piratpartiets landstingslista. Det skulle förbättra möjligheten för medborgarna att röra sig fritt oavsett ekonomiska omständigheter, vilket är särskilt värdefullt för studenter, barnfamiljer och invånare med låg pension eller sjukersättning. Det skulle vara en boost för turismen och det lokala näringslivet. Om både Sveriges nordligaste stad och Estlands huvudstad kan ha avgiftsfri kollektivtrafik, kan Norrköping det också. Vi behöver politiker med visioner!

Länkar om patientjournaler:

Länkar om kollektivtrafik:

Torbjörn Wester
Förstanamn på landstingslistan
torbjorn.wester@piratpartiet.se

Anton Nordenfur
Andranamn på landstingslistan
anton.nordenfur@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet  är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.