Piratpartiet

Piratpartiet storrensar i sakpolitiken

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2016 10:41 CEST

I ett nytt beslut på Piratpartiets vårmöte har alla partiets sakpolitiska ställningstaganden utanför principprogrammet rivits upp. Förändringen är den största i partiets politik sedan den politiska breddning som ägde rum 2011-2013.

"Det kan låta som ett drastiskt beslut, men en renodling av politiken är precis det vi behöver just nu", säger Piratpartiets partisekreterare Anton Nordenfur. "Vårt principprogram tar redan med våra viktigaste frågor, och sakpolitiken har de senaste åren allt mer börjat fokusera på småsaker och detaljstyrning. Vi måste ha en tydligare ideologi och bli tydligare i var vi står."

I praktiken innebär beslutet en stor upprensning i partiets politik och ett ökat fokus på den grundläggande ideologin och kärnfrågorna. Beslutet ger även ökat mandat till partiets företrädare att tolka dessa principer och utveckla dem till mer konkret och detaljerad politik.

"Vi har en väldigt bra kärna som är otroligt viktig för det politiska samtalet", fortsätter Nordenfur. "Nu kan vi bli tydligare i frågor som mänskliga rättigheter, teknikoptimism, stärkt transparens och nätneutralitet, frågor som stundtals blivit lidande av att vi haft svårt att koppla vissa andra ställningstaganden till denna kärna."

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Anton Nordenfur, partisekreterare
anton@piratpartiet.se - 076 314 99 82