Piratpartiet

Piratpartiet storsatsar på Luleå kommun

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2014 06:00 CEST

Piratpartiet i Luleå satsar på att ta mandat i Luleå kommunfullmäktige. Nathalie Ylitalo, förstanamn på kommunlistan berättar:

- Det är dags för förändring. Vi har länge varit i behov av lägenheter men ingen har engagerat sig i att bygga för alla. Vi vill se skyskrapor i Luleå! Studenterna är en tillväxt vi ska ta vara på och vi måste behålla Luleås unga.

Nathalie Ylitalo fortsätter:
- Landsting och kommun måste börja samarbeta och sluta skicka runt sjuka människor utan att lösa problemen. Luleås ambition måste vara att bli en tillgänglig och frisk kommun. Att behandla symptom är kostsamt och leder till att människor fortsätter att må dåligt och återkommer till vården så länge som de inte får hjälp med grundproblemet.

Piratpartiet är historiskt starka i Luleå. I EU-valet 2009 var Luleå partiets femte starkaste kommun.
Fredrik Holmbom, tredje namn på kommunlistan konstaterar:

- Om de som röstade på oss i EU-valet i våras ger oss förtroende även i detta valet, kommer vi ta minst ett mandat. Målet är dock två till tre mandat.

Nathalie Ylitalo berättar att om hon blir invald kommer hon en dag i månaden hålla medborgardialog, då alla får besöka henne och säga vad de tycker om politiken i Luleå.

I kommunfullmäktige kommer Piratpartiet driva frågor om öppenhet, demokrati, medborgarinflytande. Partiet kommer även arbeta för att det ska finnas fler möjligheter till billigt boende.

- Idag kan ungdomar inte flytta hemifrån, eftersom det är brist på mindre billiga lägenheter. Istället för att bygga lyxlägenheter måste man våga tänka utanför lådan och söka annorlunda lösningar. Det går att bygga billiga bostäder, avslutar Naythalie Ylitalo.

Nathalie Ylitalo
Kommunutmanare
nathalie.ylitalo@piratpartiet.se
+46 (0)73-069 22 99

Fredrik Holmbom
Landstingsutmanare
fredrik.holmbom@piratpartiet.se
+46 (0)70-574 85 50

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.